Generelt

Har man bestået matematik på C, hvis man dumper på B?

07. juni 2023 af mfmfulmer

I 1.g havde jeg matematik på C niveau, hvor jeg opnåede et gennemsnit på 4,0.

Desværre i 2.g er det gået ned af bakke, og jeg har nu et snit på 1,6 i matematik alene.

Kan man på baggrund karakteren i 1.g betragte matematik C, som bestået? Og er det eventuelt noget videregående uddannelsesinstitutioner ville godtage?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2023 af Anders521

#0 

Har man bestået matematik på C, hvis man dumper på B?

Nej, det tror jeg ikke. Selvom faget Matematik B omfatter C-niveauet, er der tale om ét fag. Har man dumpet faget, har man også dumpet det på det foregående niveau.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2023 af SådanDa

Min formidning var ligesom i #1, at det kan man ikke.

Men ved at google lidt viser det sig at det måske er mulighed for det.

Aalborg universitet skriver således:

"Er du dumpet et fag på et højere niveau, end din ønskede uddannelse kræver, fremgår det typisk ikke af dit eksamensbevis, at du har afsluttet det forudgående, krævede niveau. For at få dokumentation på det krævede niveau kan du rette henvendelse til den uddannelsesinstitution, hvor du tog din studentereksamen, og undersøge, hvorvidt rektor vil eller kan attestere, at du har bestået det forudgående niveau. Denne mulighed gælder for dig, der har en studentereksamen fra 2008 eller senere (HF fra 2007) efter ny reform." -https://www.aau.dk/uddannelser/optagelse/bachelor/adgangskrav#hvorn%C3%A5r-betragtes-et-fag-som-best%C3%A5et

DTU bruger en lignende formulering:

"Har du dumpet et fag på et højere niveau end det krævede niveau, kan du bede rektor på den uddannelsesinstitution, hvor du har fået dit eksamensbevis, om at udstede dokumentation for, at du har bestået faget på et lavere niveau, såfremt en bedømmelse af det lavere niveau ikke fremgår af eksamensbeviset." -https://www.dtu.dk/uddannelse/ansoegning-og-optagelse/diplomingenioer-bachelor-optagelse/adgangskrav/specifikke-adgangskrav/hvornaar-er-et-fag-bestaaet

Så du bør nok undersøge om det er en mulighed hos din studievejleder/uddannelsesinstitution/rektor

Skriv et svar til: Har man bestået matematik på C, hvis man dumper på B?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.