Matematik

simplificering af brøk fortsættelse

05. august 2023 af DoctorManhatten - Niveau: A-niveau

Hej igen. Eftersom at jeg har regnet tingene igennem endnu engang, må jeg desværre konkludere at der optrådte en del regnefejl (fra min side) i den oprindelige tråd omkring simplificeringen af en brøk. Jeg havde regnet de rigtige koefficienter (a,b og c) ud. Ydermere havde jeg sat koefficienterne ind på deres respektive pladser i ligningen for en andengradspolynomiumet. Men! når nu at jeg havde regnet forkert så skyldtes det at jeg glemte at bruge en af de der kvardrat - sætninger til at regne en to ledet parentes ud, som var opløftet i anden potens. Alt i alt så er jeg kommet frem til et nyt udtryk som jeg håber på at (I) kan hjælpe mig med at reducere.

a=\frac{\left ( -8*\eta _{o}^{2}*S_{\sigma }^{2}+68*\eta _{o}*S_{\sigma }*\zeta _{o}^{2}-288*\zeta _{o}^{4} \right )}{\left (\eta _{o}^{2}*S_{\sigma }^{2}-8*\eta _{o}*S_{\sigma }*\zeta _{o}^{2}+16*\zeta _{o}^{4} \right )}   


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2023 af oppenede

Start med
Q=\frac{\zeta^2}{\eta S-4\zeta^2}
hvormed
a = Q*(4 - 144*Q) - 8


Svar #2
05. august 2023 af DoctorManhatten

Kan man ikke på en eller anden måde eliminere/fjerne een eller to af de 3 ubekendte?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2023 af jl9

Er det ikke lidt samme diskussion som "hvor mange løsninger har 1 ligning med 3 ubekendte" ? 


Skriv et svar til: simplificering af brøk fortsættelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.