Matematik

Er begge svare rigtige? Opg. om ligninger

22. august 2023 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Hej 

Opgaven lyder således:

"Find fejlen

Linje 1: 5x+8=5

Linje 2: 5x=3"

Jeg har oprindeligt skrevet, at fejlen er, at der bliver trukket fra med to forskellige tal. På venstre side trækkes der fra med 8, mens på højre side trækkes der fra med 2. 

Men nu hvor jeg tænke over det, så er fejlen måske, at der er forkert fortegn ved 3-tallet. Altså, at personen har forsøgt at trække 8 fra på begge sider, men så har glemt minustegnet foran 3-tallet. 

Hvad er korrekt her? Eller tæller begge svare som korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2023 af StoreNord

Begge svar er rigtige, men måske får du fejl ved at skrive begge svar.
Der spørges jo om fejlen.

Jeg ville vælge den med, at han har glemt minus.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. august 2023 af ringstedLC

#0

1, at der bliver trukket fra med to forskellige tal. På venstre side trækkes der fra med 8, mens på højre side trækkes der fra med 2. 

2, at der er forkert fortegn ved 3-tallet. Altså, at personen har forsøgt at trække 8 fra på begge sider, men så har glemt minustegnet foran 3-tallet.

Svar 1: Det er din "undersøgelse" af sammenhængen mellem linje 1 og linje 2:

\begin{align*} 5x+8 &= 5 \\ 5x+8{\color{Red} \,-\,8} &= 5{\color{Red} \,-\,2} \\ 5x &=3 \end{align*}

men ærlig talt; jeg har svært ved at forestille mig en elev række hånden op og sige: "Man trækker da bare to forskellige tal fra på hver side af lighedstegnet". Det giver jo ikke mening at prøve at løse ligninger på den måde.

Svar 2: Ja, det giver mening fordi man enten i skyndingen glemmer "-" eller at man er nybegynder i negative tal- og resultater og derfor bare ser 8 og 5 og så tænker "3".

Følgende fejl kunne også tænkes:

\begin{align*} 5x+8 &= 5 \\ 5x+8{\color{Red} \,-\,5} &= 5{\color{Red} \,-\,5} \\ 5x+3 &= 0 \\ 5x &=3 \end{align*}

Her "flyttes-til-den-anden-side" uden at skifte fortegn.


Skriv et svar til: Er begge svare rigtige? Opg. om ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.