Matematik

Ekstrema

29. august 2023 af Eca - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til en opgave om ekstrema..

Jeg skal finde forskriften for en funktion, der har tre fællespunkter til en graf, men jeg får kun to. Nogle der kan hjælpe?

Har vedhæftet spørgsmålet (spg. c)


Svar #1
29. august 2023 af Eca

Min besvarelse:


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2023 af peter lind

 løs ligningen (f(x) -k)' = 0  Det giver en 3. gradsligning hvor konstanten er 0. Hvis du sætter x ud foran en parentes x* 2gradspolynomium


Svar #4
29. august 2023 af Eca

Det forstår jeg ikke helt?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2023 af peter lind

Det var heller ikke helt rigtig. tegn hellere grafen for f. Du vil se at den falder indtil x=-1. hvorefter den stiger til x=2 og derefter falder. Du skal se efter hvor en vandret linje har netop 3 skæringspunkter med kurven. Du kan senere gøre det mere præcist ved at løse ligningen f'(x) = 0


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2023 af mathon

Du kan senere gøre det mere præcist ved at løse ligningen f'(x) = 0

\small \begin{array}{lllll}&& f{\, }'(x)=0\\& \Updownarrow\\&&x=\left\{\begin{matrix} \frac{3-\sqrt{73}}{8}\\ 0 \\ \frac{3+\sqrt{73}}{8} \end{matrix}\right.\\\\\\ \textbf{c)}\\&&k=\left\{\begin{matrix} f\left ( \frac{3-\sqrt{73}}{8} \right )\approx0.40\\ \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 0 \end{matrix}\right. \end{array}


Svar #7
30. august 2023 af Eca

Jeg kan ikke få det til at virke..

Men er det ikke meningen at jeg skal på tre forsekllige tal, fordi den vandrette linje skal skære grafen 3 gange?

Hænger det ikke lidt sammen med spg. 2, hvor man løser f(x) = 2 og får to fællespunkter til grafen?


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. august 2023 af ringstedLC

I b) skal du ikke finde punkter, men (kun) x-værdier.

I c) skal du heller ikke finde punkter, men værdier af k, der giver tre skæringspunkter.


Svar #9
30. august 2023 af Eca

Nårh okay, tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. august 2023 af peter lind

Jeg anbefalede dig at lave en graf for funktionen. Du vil se at den stiger indtil x=ca -0,693 hvorefter den falder til x = ca 1,44 hvorefter den stiger igen. Du har altså 3 områder hvor den henholdsvis stiger, falder og stiger igen. I  området -,693<x<1,44 skærer en vandret linje altså 3 gange


Svar #11
31. august 2023 af Eca

Jeg har levet en graf..

Ved at der er to steder, hvor den skærer 3 gange, men jeg fik det til at være 0 og 0.3970463409, fordi jeg fandt y-værdien til de to ekstrema. 

Det virker når jeg skriver f(x)=0 - så får jeg de tre skæringspunkter. Men når jeg gør det samme med den anden værdi, får jeg 4 resultater (som om at den vandrette linje vil skærer grafen 4 gange)


Svar #12
31. august 2023 af Eca

Har lige prøvet at regne med komplekse tal og der får jeg tre værdier, men det ser ikke helt korrekt ud


Brugbart svar (0)

Svar #13
31. august 2023 af peter lind

 Forstår ikke hvad du mener. Du nævner at opgaven f(x) = 2 have en mening og det har du ganske ret  i. Den har nemlig tre løsninger og det har f(x) = 0 som du selv har fundet også. De ligger nemlig i intervallet jeg nævnte i #10. Jeg kan ikke forstå det med de 4 løsninger, for det er der ikke.

Jeg vil foreslå at du sætter de to vandrette linjer y=0 og y = 2 ind på din graf og dermed direkte kan se at det giver 3 skæringer med grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. september 2023 af mathon

                               \small \begin{array}{llllll} f(x) = 2 \textup{ har 2 sk\ae ringer}\\\\ f(x) = 0 \textup{ har 3 sk\ae ringer}\\\\ f\left ( \frac{3-\sqrt{73}}{8} \right )\textup{ har 3 sk\ae ringer} \end{array}


Svar #15
02. september 2023 af Eca

Tror jeg har fået det til at fungere nu, tak for hjælpen:)


Brugbart svar (0)

Svar #16
04. september 2023 af peter lind

#14

f(x) = 2 har 3 skæringer nemlig for x=0,1 og 2

f(x) har kun 2 skæringer for x i de to lokal ekstremaer


Brugbart svar (0)

Svar #17
04. september 2023 af mathon

#16
            Har du overhovedet tegnet grafen for f(x)?


Skriv et svar til: Ekstrema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.