Kemi

Side 2 - Redoxreaktion

Brugbart svar (0)

Svar #21
27. september 2023 af mathon

Den omtalte anden fra din klasse er gået ud fra, at reaktionen begynder i neutral væske.

Men du selv oplyser intet, om reaktionerne begynder i sur, basisk eller neutralt miljø.


Svar #22
27. september 2023 af Cillzen

De alle sammen er en sur opløsning, det står i selve min opgave, jeg har bare glemt at informere om det 


Brugbart svar (0)

Svar #23
27. september 2023 af mathon

Det kan næppe passe.


Svar #24
27. september 2023 af Cillzen

Det er hvad min opgave beskrivelse fortæller se vedhæftet fil
Vedhæftet fil:IMG_3689.jpeg

Brugbart svar (1)

Svar #25
28. september 2023 af mathon

                  \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Mn}{^{2+}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{O}_2\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{Mn}O_2

\small \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Mn&2&&2\\ O&&2&2 \end{array}

\small \textbf{afstemning af op-og nedgange:}

                  \small 2\,Mn{^{2+}}\;+\;O_2\;\;\longrightarrow \;2\,MnO_2

\small \textbf{afstemning af ladning:}

                  \small 2\,Mn{^{2+}}\;+\;O_2\;+4\,OH^-\;\longrightarrow \;2\,MnO_2

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                  \small 2\,Mn{^{2+}}_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\;_{\textit{(g)}}\;+\;4\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;2\,MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,H_2O\,_{\textit{(l)}}

\small \textbf{oxygen stemmer.}


Brugbart svar (1)

Svar #26
28. september 2023 af mathon

                  \small \small \overset{\mathbf{{\color{Red} -3}}}{N}H_4{^{+}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{O}_2\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +5}}}{N}{O_3}^-

\small \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ N&8&&1\\ O&&2&4 \end{array}

\small \textbf{afstemning af op-og nedgange:}

                  \small NH{_4}^+\;+\;2\,O_2\;\;\longrightarrow \;N{O_3}^-

\small \textbf{afstemning af ladning:}

                  \small NH{_4}^+\;+\;2\,O_2\;+\;2\,OH^-\;\;\longrightarrow \;N{O_3}^-?

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                  \small N{H_4}{^+}_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,O_2\;_{\textit{(g)}}\;+\;2\,OH^-\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,H_2O\,_{\textit{(l)}}

\small \textbf{oxygen stemmer.}


Svar #27
28. september 2023 af Cillzen

Tak for hjælpen, det giver meget mere mening for mig end det min lære har forklaret mig 


Svar #28
28. september 2023 af Cillzen

Min lære har ikke tilføjet OH til den første redoxreaktion, nogle der kan forklare hvorfor hun ikke gør det men kun tilføere H2O og H


Brugbart svar (0)

Svar #29
28. september 2023 af M2023

#24. Sur opløsning:

Mn2+  +  O2   →   MnO2

2 Mn2+  +  O2   →   2 MnO2         ...oxidationstal (O kommer senere)

2 Mn2+  +  O2   →   2 MnO2  +  4 H+        ...ladning

2 Mn2+  +  O2   +   2 H2O   →   2 MnO2  +  4 H+       ...H og O

---------------------------------------------------------------------------------

NH4+   +   O2    →    NO3-

NH4+   +   2 O2    →    NO3-        ...oxidationstal

NH4+   +   2 O2    →    NO3-   +   2 H+       ...ladning

NH4+   +   2 O2    →    NO3-   +   2 H+  +   H2O       ...H og O


Svar #30
29. september 2023 af Cillzen

Min gruppe forstår ikke helt den sidste opgave, hvordan man stiller det om ligesom den første vedhæfte fil jeg har lagt op


Brugbart svar (0)

Svar #31
30. september 2023 af mathon

Fordi begge reaktioner begynder i neutralt kemisk miljø.


Brugbart svar (0)

Svar #32
30. september 2023 af mathon

Den i #20 af dig omtalte "anden fra din klasse" har forstået, at reaktionen begynder i neutralt miljø.

Når det er tilfældet, må der kun forekomme H+ eller OHhøjre side af reaktionspilen medens H2O  kan forekomme på begge sider.


Brugbart svar (0)

Svar #33
30. september 2023 af mathon

                  \small \small \overset{\mathbf{{\color{Red} +2}}}{Mn}{^{2+}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{O}_2\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{Mn}O_2\qquad \textup{begynder i neutralt milj\o}

\small \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Mn&2&&2\\ O&&2&2 \end{array}

\small \textbf{afstemning af op-og nedgange:}

                  \small 2\,Mn{^{2+}}\;+\;O_2\;\;\longrightarrow \;2\,MnO_2

\small \textbf{afstemning af ladning:}

                  \small \small 2\,Mn{^{2+}}\;+\;O_2\;\longrightarrow \;2\,MnO_2\;+\;4\,H^+

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                  \small 2\,Mn{^{2+}}_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\;\longrightarrow \;2\,MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;4\,H^+\,_{\textit{(aq)}}


Brugbart svar (0)

Svar #34
30. september 2023 af mathon

                  \small \small \small \small \overset{\mathbf{{\color{Red} -3}}}{N}H_4{^{+}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{O}_2\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Red} +5}}}{N}{O_3}^-\qquad \textup{begynder i n\ae sten neutralt milj\o}

\small \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ N&8&&1\\ O&&2&4 \end{array}

\small \textbf{afstemning af op-og nedgange:}

                  \small NH{_4}^+\;+\;2\,O_2\;\;\longrightarrow \;N{O_3}^-

\small \textbf{afstemning af ladning:}

\small \small NH{_4}^+\;+\;2\,O_2\;\longrightarrow \;N{O_3}^-\;+\;2\,H^+\;

\small \textbf{afstemning af hydrogen:}

                  \small N{H_4}{^+}_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,O_2\;_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow \;N{O_3}^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}}


Brugbart svar (0)

Svar #35
30. september 2023 af M2023

#29. Bemærk:  NH4+   +   O2    →    NO3-

kan kun lade sig gøre i sur opløsning på grund af reaktionen:

NH4+   +   OH-    →    NH(g)   +   H2O


Svar #36
30. september 2023 af Cillzen

Hvordan ville i sætte op så det opstillingen ligner 


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.