Matematik

Afkøling af oliefyret

27. september 2023 af Haroon - Niveau: A-niveau

Jeg beder om hjælp til denne projekt opgave. Jeg har været væk i et stykke tid pga. af ubestemmelige grunde,så har ikke kunne helt følge med i undervisningen. Det haster lidt med tiden, da det skal afleveres i aften, så det kunnne være ret hvis nogle gider hjælpe med det. Tak på forhånd. Filen vedhæfter jeg


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. september 2023 af Moderatoren

Du bliver nødt til at beskrive, hvad du skal have hjælp til. 

Du kan starte med dine problemer med spørgsmål 1.


Svar #2
27. september 2023 af Haroon

Jeg kan ik helt finde ud af hvordan jeg skal komme frem til indetemperaturet ved kl.16:00, altså opg 1


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2023 af Moderatoren

Har du prøvet at sætte oplysningerne ind i formlen?


Svar #4
27. september 2023 af Haroon

Det har jeg men jeg kan ikke få det til at give mening, da jeg er lidt forvirret med det der "d"


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2023 af ringstedLC

#4: Newton afkølingslov er en forskudt (aft.) eksponentialfunktion.

\begin{align*} \frac{\mathrm{d} T}{\mathrm{d} t}=T'(t) &= -k\bigl(T-T_0\bigr) \\ &= kT_0-kT \\ y' &= b-a\cdot y\Rightarrow y=\tfrac{b}{a}+c\cdot e^{-a\,x} &&\textup{formel (177), STX A} \\ T(0) &= 20 \Rightarrow c=... \\T(6) &= 12\Rightarrow k=... \\T(t) &= (...) \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. september 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textbf{1.}\\ T(16) &= ...\\\textbf{3.}\\ T(t) &= 15 \Rightarrow t=... \\\textbf{4.}\\ \frac{\mathrm{d} T}{t_2-t_1} &= -k\bigl(T-T_0\bigr) \\ \mathrm{d} T &= -k\bigl(T-T_0\bigr)\cdot (t_2-t_1) \end{align*}


Skriv et svar til: Afkøling af oliefyret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.