Matematik

Integralregning trekant

22. oktober 2023 af annenanna - Niveau: A-niveau

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal takle denne her funktion an? Jeg ved generelt godt hvordan jeg skal lave opgaven og finde arealet ved brug af integralregning, det er mere hvordan denne her funktion er opskrevet der gør mig forvirret. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2023 af MentorMath

Hej,

Vi kan bestemme arealet ved at integrere stykkevis, så vi bestemmer arealet i [0, 2] og i ]2, 5] hver for sig, og lægger dem sammen :) Det bestemte integral (i to dimensioner) er defineret som arealet under grafen regnet med fortegn, men da det skraverede areal ligger helt over x-aksen, er det ikke noget vi behøver at tage højde for.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. oktober 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det kaldes en gaffelfunktion. Dette eksemplar har to grene. Der man være flere.

Meningen er, at man ser efter for en given x-værdi, hvilket af de viste intervaller x ligger i, og så benytter man det udtryk, der står foran udtrykket, til at finde funktionsværdien.

f(x) = \left\{\begin{matrix} 2x,0\leq x\leq 2\\ -\frac{4}{3}x+\frac{20}{3}, 2<x\leq 5 \end{matrix}\right.

Hvis x er negativ, er det ikke i noget af intervallerne, så f(x) er ikke defineret for x negativ. Det sanne gælder for x>5. Hvis x= 1, så ligger det mellem 0 og 2, hvorfor den øverste række skal bruges, så funktionsværdien er 2x =2*1 = 2. Hvis x er f.eks.4, ligger det mellem 2 og 5, så det er den anden række, der skal benyttes. Så får man f(4) = -4/3*x+20/3 = -16/+20/3 = 4/3.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. oktober 2023 af ringstedLC

\begin{align*} \textbf{a.} \\A &= \int_{0}^{2}\!2x\,\mathrm{d} x+\int_{2}^{5}\!\bigl(-\tfrac{4}{3}\,x+\tfrac{20}{3}\bigr)\,\mathrm{d} x \\ \textup{Kontrol}:A &= \tfrac{1}{2}\cdot f(2)\cdot 5 \end{align*}


Svar #5
22. oktober 2023 af annenanna

Tusind tak alle sammen ! Det giver mening :D

Brugbart svar (0)

Svar #6
23. oktober 2023 af SuneChr

.SP 231020230245.PNG

Vedhæftet fil:SP 231020230245.PNG

Skriv et svar til: Integralregning trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.