Kemi

elektrokemi

26. december 2023 af detstramt - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa.

Jeg har vedhæftet en opgave om elektrokemi. Vil nogen være så kær at se, om det jeg har lavet indtil videre er korrekt?

Jeg har lavet opgave a) delvist og b). Dog mangler jeg at vise, at cellereaktionen vil se ud som den gør og hele opgave c). Kan nogen hjælpe med at forklare det?

Mange tak:)


Svar #1
26. december 2023 af detstramt

#0

Hejsa.

Jeg har vedhæftet en opgave om elektrokemi. Vil nogen være så kær at se, om det jeg har lavet indtil videre er korrekt?

Jeg har lavet opgave a) delvist og b). Dog mangler jeg at vise, at cellereaktionen vil se ud som den gør og hele opgave c). Kan nogen hjælpe med at forklare det?

Mange tak:)

Her er vedhæftningen af opgaven

Vedhæftet fil:cellereaktion.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #2
28. december 2023 af Niophoria

Til opgave c) skal du anvende Nernst ligning for beregning af cellepotentialer ved ikke-standardbetingelser:


Her skal du huske at Q = reaktionsbrøken for cellereaktionen (den, som blev vist i opgave a)), hvor du nu kender koncentrationen af reaktanter og produkter i cellen.

Giver det mening?


Svar #3
28. december 2023 af detstramt

#2

Til opgave c) skal du anvende Nernst ligning for beregning af cellepotentialer ved ikke-standardbetingelser:


Her skal du huske at Q = reaktionsbrøken for cellereaktionen (den, som blev vist i opgave a)), hvor du nu kender koncentrationen af reaktanter og produkter i cellen.

Giver det mening?

Ja!!! tusind tak:)


Skriv et svar til: elektrokemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.