Kemi

Saltindhold

27. december 2023 af BirdyG123 - Niveau: C-niveau

Hej jeg er igang med en rapport, omkring saltindhold i fødevarer, men først har jeg skulle lave en standardkurve med mængden af Cl- og hvormeget AgNO3 som tilføjes, og hvor K2CrO4 fungere som en indikator. Er der nogen som kan fortælle mig hvilken reaktion som sker, med et reaktionsskema og gerne forklaring

På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. december 2023 af HansenDahl98

Først og fremmest arbejder du med en titreringsmetode, som bruges til at bestemme koncentrationen af chloridioner (Cl-) i en opløsning. Her bruger du sølvnitrat (AgNO3) som titreringsmiddel og kaliumkromat (K2CrO4) som indikator.

Reaktionsskema

Reaktion mellem Cl- og AgNO3: [ \text{AgNO}_3 (aq) + \text{Cl}^- (aq) \rightarrow \text{AgCl} (s) + \text{NO}_3^- (aq) ]

 - Denne reaktion viser, at når sølvnitrat tilsættes til en opløsning, der indeholder chloridioner, vil sølvionerne (Ag+) reagere med chloridionerne (Cl-) for at danne sølvchlorid (AgCl), som er et hvidt, uopløseligt fast stof.

Indikatorfunktionen af K2CrO4:

Kaliumkromat anvendes som en indikator. Når al Cl- er reageret, begynder Ag+ at reagere med CrO4^2-, hvilket resulterer i en farveændring (fra gul til rødlig-brun), hvilket indikerer slutpunktet for titreringen.
Reaktionen er: [ \text{2 Ag}^+ (aq) + \text{CrO}_4^{2-} (aq) \rightarrow \text{Ag}_2\text{CrO}_4 (s) ]

 - Ag2CrO4 er rødligt-brunt og uopløseligt.

Ift. forklaring

For at oprette en standardkurve, laver du titreringer med forskellige kendte koncentrationer af Cl-. For hver titrering måler du, hvor meget AgNO3 der skal til for at nå slutpunktet (hvor farven skifter). Disse data bruges til at lave en graf, der viser forholdet mellem koncentrationen af Cl- og volumen af AgNO3, der er nødvendig.

Når du kender denne sammenhæng, kan du bruge din standardkurve til at bestemme koncentrationen af Cl- i ukendte prøver ved at se, hvor meget AgNO3 de kræver for at nå slutpunktet.


Svar #2
28. december 2023 af BirdyG123

Tusind tak


Skriv et svar til: Saltindhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.