Kemi

pH=-log(H3O^+) - Er det her forkert? (Porportionalitet)

05. januar kl. 21:13 af sofia877 - Niveau: B-niveau

Ville det være forkert at sige, at stofmængdekoncentrationen af oxonium er omvendt proportional med pH-værdien. 

Da jo større stofmængdekoncentration af oxonium jo lavere pH-værdi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar kl. 22:40 af Christianfslag

Som det fremgår af den ligning du fremstiller:

\small pH=-log_{10}([H_3O^+])

Er der et logaritmisk sammenhæng mellem pH-værdien og stofmængdekoncentrationen af oxonium. Da vi ved, at logaritme er den inverse operation af eksponenter, kan vi da godt sige, at logaritmiske modeller (som den ved hånden) afbilder omvendt proportionale sammenhæng.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. januar kl. 09:18 af mathon

Det er forkert at sige, at stofmængdekoncentrationen af oxonium er omvendt proportional med pH-værdien. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. januar kl. 09:45 af mathon

Produktet af to omvendt proportionale, variable størrelser er konstant:

det ville for størrelserne \small -\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right ) og \small \left [ H_3O^+ \right ] betyde

                                       \small \small -\log\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right )\cdot \left [ H_3O^+ \right ]=\textup{k(onstant)}


Svar #4
07. januar kl. 01:13 af sofia877

Det har du ret i #3, jeg tror Christianfslag burger chatGPT, for det er også det svar jeg får , når jeg spørger chatgpt. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. januar kl. 03:45 af MentorMath

#4

Hej - Jeg bruger ikke, - og har ikke selv brugt ChatGPT før, så jeg kender ikke lighederne mellem de svar du har fået fra ChatGPT og svaret i #1. Det er heller ikke noget, som jeg på nogen måde skal blande mig i. Jeg har selv lavet fejl - små som store, i de mange opslag, jeg efterhånden har skrevet. Men med det sagt, er ChatGPT desværre langt fra altid retvisende; med alt respekt til dig @Christianfslag og den kæmpe indsats du bidrager med på siden :)

I forhold til hvad der forstås ved proportionalitet/proportionale størrelser matematisk set, kaldes to variable x og y, pr. definition, for proportionale, hvis forholdet mellem de to variable er lig med en konstant for alle værdier af x og y. Heraf følger, at to variable x og y kaldes for omvendtproportionale størrelser, hvis produktet mellem x og y er lig med en konstant (som forklaret i #3, ud fra eksemplet i opgaven), altså x·y = k, for alle x og y.

Det jeg dog tror at #1 mener, er at logaritmefunktionerne er omvendte funktioner til eksponentialfunktionerne. 

Nu er opgaven her, en opgave i kemi på B-niveau, men omvendte funktioner er i matematik de funktioner, vis grafer er hinandens spejlinger i den rette linje, som har ligningen y = x. 


Svar #6
07. januar kl. 15:32 af sofia877

Jeg havde tænkt mig at lade ham @Christianfslag, være, men jeg har førhen konfronteret ham med at bruge ChatGpt til at give besvarelse inde på siden. Det finder jeg ypperst bekymrende, da mange af de svar han giver er langt ude forkerte og han har førhen indrømmet under et a mine opslag, at han har brugt det. Jeg tror han har misforstået formålet med denne side. 


Svar #7
07. januar kl. 15:39 af sofia877

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2077571 

Det var faktisk ret irreterende for intet han sagde viste sig at være rigtigt og jegvar endda på rette spor.. Men tænkte han var erfaren siden han har dristigheden til at fortælle mig, at det ikke har noget med dioxygen at gøre og at det slet ikke var sådan. Efter jeg så tog hans hjælp, viser det sig så at min lærer sagde det var forkert og at jeg skulle havde nævnt det med dioxygen. Efter det bekræftede det mig bare i at han er en robot. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. januar kl. 16:29 af MentorMath

#6
Helt enig. Jeg skal som sagt ikke spille hellig, for vi, der hjælper herinde, vil aldrig helt kunne undgå, af og til, at lave skrivefejl eller f.eks læse en opgave forkert af - det er sket for mig flere gange.
Med det nævnt, er jeg enig med dig i, at det ikke bør være meningen med Studieportalen, at man får et svar, som er taget et sted fra, og hvor det grundlæggende (metoden eller begreberne) er decideret forkert.
Vi der hjælper herinde (jeg taler også på mine egne vegne), har et ansvar for, at essensen i det vi skriver er korrekt. Flere af os, der hjælper herinde er folk, der enten har afsluttet- eller er i gang med en universitetsuddannelse, hvilket sætter krav til at man, når man spørger efter hjælp herinde, kan forvente at de svar man får er korrekte. Jeg er selv påpasselig med, ikke at besvare opslag i hast eller i fag, hvor andre forventeligt kunne komme med et bedre svar. Flere af de, der bruger siden til at få hjælp til opgaver, bruger siden fordi de ofte har brug for hjælp i et bestemt fag, og hvor de ønsker at hæve deres karakterer; noget der kan have afgørende betydning for deres muligheder fremefter.

#7
Jeg forstår godt, at det er frustrerende at få vejledning herinde fra, i spørgsmålet på om man er på rette vej, hvis det blot leder en til noget, som alligevel er forkert.
Jeg hjælper ikke selv så meget i kemi herinde, men normalt, har jeg kun set ordentlige og korrekte svar fra #1 i de spørgsmål, der omhandler- og er stillet i matematik. Vi er alle mennesker jo :))



Skriv et svar til: pH=-log(H3O^+) - Er det her forkert? (Porportionalitet)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.