Matematik

Et kaninbur er bygget op ad en mur, säledes at burets gavl har form som en retvinklet trekant (se figur). I gavlen skal der udskares en rektangular äbning som vist pà figuren. Rektanglets hejde betegn

11. januar kl. 15:18 af CarlElias - Niveau: B-niveau

Hej, Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igang med denne opgave da den skal laves i hånden


Svar #1
11. januar kl. 17:04 af CarlElias

Hej, har stadig brug for hjælp :)


Brugbart svar (2)

Svar #2
11. januar kl. 18:03 af MentorMath

Hej,

I a) skal vi bruge Pythagoras sætning og isolere højden.

b) Vis hvad sker der med højden, hvis bredden b = 8.

c) Her skal du bruge definitionen for arealet af et rektangel, længde·bredde. 

Når vi skal bestemme b, så arealet bliver størst muligt, skal vi bruge udtrykket for arealet som en funktion af b. Udtrykket for arealet som en funktion af b differentieres og sættes lig med 0. Løs da ligningen for b.

Giver det mening indtil videre? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar kl. 18:04 af MentorMath

#1

Vi er desværre ikke så mange hjælpere på i dag, og det ser dertil ud til, at der er flere end normalt, som har brug for hjælp til matematik i dag:)


Svar #4
11. januar kl. 18:17 af CarlElias

Til a: er det så 10^2 + 8^2 = h^2 hvor jeg derefter skal tage kvadratroden af det som så bliver min værdi for højden?

Til b: Skal jeg bare skrive at den bliver mindre eller hvordan skal jeg vise det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar kl. 19:05 af MentorMath

#4

Jeg har ikke mulighed for at kigge på det lige nu, men skal nok kigge på det og svare tilbage hurtigst muligt:)


Svar #6
11. januar kl. 19:22 af CarlElias

Yes, jeg venter spændt xD


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. januar kl. 20:11 af MentorMath

Hej igen, 

Undskyld ventetiden..

#4 Tæt på i a). Dog er kateterne i en retvinklet trekant, altid de sider, der støder op til den rette vinkel, mens hypotenusen er den side, der ligger overfor den rette vinkel. Altså fås, når vi indsætter i Pythagoras Sætning, at

82 + h2 = 102

Vi kan nu finde h:

64 + h2 = 100 ⇔ h2 = 100 - 64 = 36 ⇒ h = +√(36) = 6.

Altså er højden, h, lig med 6.

Jeg har forsøgt at forklare hvordan du kan vise det i b) på bilaget, da det er mere grafisk.

Jeg kigger også lige på c), hvis du stadig har brug for hjælp til den også?

Hvis der er noget af det, som skal forklares yderligere, skriver du selvfølgelig også bare igen:)


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. januar kl. 20:33 af MentorMath

Forklaring til opgave c) (vedhæftet som bilag).


Svar #9
11. januar kl. 20:42 af CarlElias

Tusind tak! det giver meget god mening det hele :-)

Det vil være dejligt at få hjælp til c også for har prøvet kommet igang men er ikke rigtigt kommet nogle veje.


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. januar kl. 21:13 af MentorMath

#9
Selv tak! Dejligt, at det giver mening nu :-)
Jeg har allerede prøvet at vise c) i #8, men det ser lidt mærkeligt ud, så du må lige skrive, hvis ikke du kan se bilaget?

Brugbart svar (0)

Svar #11
12. januar kl. 02:07 af DuDum (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #12
12. januar kl. 08:18 af Moderatoren

@Trådstarter og @Dudum ???

Jeg har slettet Dudum for dig..


Skriv et svar til: Et kaninbur er bygget op ad en mur, säledes at burets gavl har form som en retvinklet trekant (se figur). I gavlen skal der udskares en rektangular äbning som vist pà figuren. Rektanglets hejde betegn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.