Kemi

Hvorfor er reaktionshastigheden 1/Δt?

22. januar kl. 21:03 af SkumfidusElskeren - Niveau: B-niveau

Halløj

Jeg er ved at skrive en rapport reaktionshastighed, og skal her forklare sammenhængen mellem reaktionshastighed og temperatur. Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg har data omkring temperaturen og reaktionstiden, men skal selv beregne reaktionshastigheden. Dette vil jeg gøre ved at sige 1/Δt.

Så hvis jeg fx har en reaktionstid på 20 sek, vil jeg beregne reaktionshastigheden ved at sige 1/20s=0,05.

Men hvorfor giver det mening at bruge den formel? Jeg skal nemlig forklare hvorfor at jeg bruger den... jeg ved kun at det er rigtigt, men jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor... 

Og vil enheden på reaktionshastigheden være M/s?

Håber i kan hjælpe!


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. januar kl. 21:59 af MentorMath

Hej, 

Definitionen på reaktionshastighed, v, ud fra produktdannelse er givet ved

v = (Δ[Ap])/(Δt), 

mens definitionen på reaktionshastighed, v*, ud fra fald i reaktantkoncentration tilsvarende er givet ved

v* = (-Δ[Ar])/(Δt), hvor

t = tiden målt i s (sekunder)

[A] = den aktuelle koncentration af et stof ofte målt i 10-3M (10 i minus tredje molær).

Reaktionshastigheden er altså ikke en egentlig hastighed, og er altså ikke defineret på samme måde, som vi kender hastighed fra fysik, hvor hastighed er et mål for positionsændring pr. tid (og som derfor i SI-enheder måles i m/s).

Reaktionshastighed er, som givet af følgende definitionener ovenfor, et mål for ændring i koncentrationen af et givet stof pr. tid under en kemisk reaktion. Vi kigger henholdsvis på koncentrationen af stofferne på reaktantsiden og produktsiden. 

Når vi kigger på koncentrationen af reaktanterne ved en reaktion, vil koncentrationen af reaktanterne falde, i takt med at reaktionen foregår. Grafen for reaktionshastigheden ud fra fald i reaktantkoncentration vil altså altid være aftagende (det er også derfor, at der i definitionen står et minus foran ændringen i reaktantkoncentrationen). Dette kan også forklares ved, at koncentrationen på reaktantsiden falder, når koncentrationen på produktsiden vokser. 

Kigger vi derimod på reaktionshastigheden for koncentrationen af produkterne, vil den aktuelle koncentration af produkterne blive større, som reaktionen foregår. Dettes skyldes, at der ved en reaktion netop bliver dannet produkt, i takt med at reaktanterne reagerer. Altså vil grafen for reaktionshastigheden ud fra produktdannelsen altid være voksende.

Der er flere herinde, som helt sikkert kan supplere med noget, har langt større viden om emnet end jeg har og som derfor kan forklare det langt mere dybdegående. Jeg håber dog alligevel, at det, om ikke andet til en start, har givet en ide om hvordan definitionen på reaktionshastighed skal opfattes, og hvordan det hænger sammen :)


Svar #2
24. januar kl. 15:06 af SkumfidusElskeren

Tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Hvorfor er reaktionshastigheden 1/Δt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.