Kemi

Navngivning af

17. februar kl. 22:45 af Jonas432 - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg sidder og sveder over nogle kemiopgaver. Blandt andet er der et organisk molekyle der skal navngives.

Se den vedhæftede figur.

Det som jeg er mest i tvivl om hvad der er hovedkæden, da jeg kan se to muligheder, som er illustreret med rød og blå på figuren i worddokumentet der er vedhæftet. 

Jeg tænker at det må være den røde kæde (med to OH-grupper), da ethyl i navnet får den laveste nummerering. Hvis det er den røde kæde kommer den jo så til at hedde 3-ethyl-4,4-dimethylhexan-1,6-diol. Men er det rigtigt? Jeg kunne nemlig ikke finde noget molekyle på internettet med det navn.

Vedhæftet fil: Molekyle A.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar kl. 23:06 af M2023

#0. Jeg indsætter billedet.

Måske: 4-ethyl-3,3-dimethylhexan-1,6-diol.

Vedhæftet fil:Molekyle.png

Svar #2
18. februar kl. 02:34 af Jonas432

Tak for svar, kan se du tænker rød linje. Men hvad er begrundelsen? Bare så jeg forstår det bedre. Og hvor ved du at du skal starte kæden fra højre og ikke fra venstre?

IUPAC reglerne siger jo "If two or more side chains are in equivalent positions, assign the lowest number to the one which will come first in name" hvilket jo så er ethylgruppen, der skal nummereres lavest og så skal hovedkæden starte fra venstre side. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. februar kl. 11:53 af M2023

#2. Generelt skal tallene være så små som mulige. Se eventuelt: 4-Ethyl-3,3-dimethylhexane.


Svar #4
18. februar kl. 18:45 af Jonas432

Ok tak for svar


Skriv et svar til: Navngivning af

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.