Matematik

Graf for sinus i Mathcad

08. april kl. 10:58 af matt1115 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal bestemme koordinatsætene til til følgende sinusfunktions nulpunkter i mathcad: f(x) = 5 sin(x-1), hvor x ∈ [0;pi+1]. Og er lidt lost i hvor jeg lige skal starte, nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. april kl. 11:24 af mathon

Den kan du klare i hånden:

                                             \small \begin{array}{llllll}& &x-1=0\Rightarrow x=1\\&&&x\in\left [ 0;\pi+1 \right ]\\&& x-1=\pi \Rightarrow x=\pi+1\\\\ \textup{dvs punkterne }&&\left ( 1,0 \right )\textup{ og }\left ( \pi+1,0 \right ) \end{}


Svar #2
08. april kl. 11:53 af matt1115

Ja okay, nu hvor jeg kigger på grafen igen giver det egentlig meget god mening. Tænkte bare ikke det var så simpelt og kunne ikke finde noget konkret på nettet, så tak!! Men tingen er så det meningen jeg stadig bare vil lave opagven i Mathcad. Hvor jeg vil lave en graf i et plot og vise punkterne, men er usikker på hvordan..


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april kl. 18:11 af ringstedLC

Du skulle gerne på nuværende tidspunkt være mere sikker i den harmoniske svingning og dit CAS program.

Jeg kender ikke Mathcad, men mon ikke man definerer funktionen, tegner dens graf og bestemmer skæringspunkterne med x-aksen.


Svar #4
09. april kl. 08:28 af matt1115

Har også ret styr på mathcad, men kunne ikke få den til at vise punkterne på grafen som jeg vil have. Men har fundet en anden løsning som burde fungere, tak for hjælpen:))


Skriv et svar til: Graf for sinus i Mathcad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.