Matematik

hjælpe til matopgave (med formelsamling)

11. april kl. 22:50 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Nogle der kan hjælpe mig meed denne opgave??

Jeg forstår ikke hvordan den skal løses (det "til opgaven hører et bilag er selve bare de ligninger og osv", der er selve "bilaget".

Er der nogle der kan hjælpe med at besvare den og gerne med teori?


Svar #1
11. april kl. 22:51 af SkolleNørd

.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. april kl. 23:15 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april kl. 23:15 af ringstedLC

Bestem skæringspunkt(er) mellem grafen for f og linjen. Hvis f '(x) i et skæringspunkt er lig med hældningskoefficienten af linjen, så er linjen en tangent.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april kl. 00:01 af Eksperimentalfysikeren

Hvis der kun er ét fællespunkt, er linien tangent til grafen for f.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. april kl. 02:17 af SuneChr

# 0
Hældningskoefficienten for l er 4
f '(x) = 4 for x = 1  (og ingen andre x)
f (1) = 1   og  (1 , 1) ligger også på l
Grafen for f og l har både punkt og hældningskoefficient i punktet tilfælles.
Hvad kan vi da konkludere?
 


Svar #6
13. april kl. 14:55 af SkolleNørd

#5
# 0
Hældningskoefficienten for  er 4
f '(x) = 4 for x = 1  (og ingen andre x)
f (1) = 1   og  (1 , 1) ligger også på
Grafen for f og  har både punkt og hældningskoefficient i punktet tilfælles.
Hvad kan vi da konkludere



Kan du komme med en mere pldagogisk forklaring?? Jeg forstår intet ag det du skriver, bla. At du skriver x=1 efyer at skrive f’4), hvilket jeg heller ikke forsyår.

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. april kl. 15:26 af Anders521

#6 Tegn grafen for f og linjen l.


Svar #8
13. april kl. 15:36 af SkolleNørd

#7
#6 Tegn grafen for f og linjen l.


Det kan jeg ikke bare gøre når det er i hånden. Jeg må ikke bruge nogle cas-værktøjer.

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. april kl. 15:57 af Anders521

#8 Så brug papir, blyant og lineal.


Svar #10
13. april kl. 16:13 af SkolleNørd

#9




#8 Så brug papir, blyant og lineal.


Nej for det er ikke så sikkert som hvis jeg havde tegnet det med cas. Jeg vil bare gerne vide hvordan den skal beregnes for at komme frem til løsningen, så hvis du ikke kan hjælpe med det, er må du meget grrne bruge din tid på nogle andres tråde.

Brugbart svar (0)

Svar #11
13. april kl. 16:25 af Anders521

#10 Ah, så du vil gerne undersøge ved beregning. Så gør du som skrevet i #3. Faktisk i #5 er opgaven lavet for dig. Bemærk, at før x = 1 står der f '(x) = 4, ikke f '(4), som du skriver tilbage i #6. 


Svar #12
13. april kl. 16:39 af SkolleNørd

#11
#10 Ah, så du vil gerne undersøge ved beregning. Så gør du som skrevet i #3. Faktisk i #5 er opgaven lavet for dig. Bemærk, at før x = 1 står der f '(x) = 4, ikke f '(4), som du skriver tilbage i #6.


Det da ikke særlig forklaret hvordan man kommer frem til de de tal og hvorfor man har taget dem som man har taget. Jeg ved da ikke hvad man kan knjludere udfra hvad hun har skrevet og spørgsmålet i opgaven. Hvis jeg havde forstået det, så ville jeg nok ikke have skrevet i denne tråd igen.

Svar #13
13. april kl. 16:41 af SkolleNørd

#5
# 0
Hældningskoefficienten for  er 4
f '(x) = 4 for x = 1  (og ingen andre x)
f (1) = 1   og  (1 , 1) ligger også på
Grafen for f og  har både punkt og hældningskoefficient i punktet tilfælles.
Hvad kan vi da konkludere?



Hvordan kommer du frem til 1,1 og hvor kommer det 1 fra som du har skrevet i “x =1”?

Lidt mere uddybende for forstår det ikke som man bør udfra hvad studieportalen bør og hjælpe med.

Brugbart svar (0)

Svar #14
13. april kl. 19:01 af ringstedLC

SP "bør" ikke noget. Det er en platform hvor dem der svarer på indlæggene gør det af lyst til at hjælpe og for elever som dig selv, der ønsker hjælp.

Vi der hjælper gør det i tiltro til at eleverne selv gør en indsats og i det mindste nogenlunde følger de retningslinjer og anvisninger, der gives. Jeg formoder også, at de fleste af os prøver at tilpasse hjælpen, så den passer til spørgernes niveau, - det gør jeg ihvertfald.

Du er flere gange blevet bedt om at komme med dine egne beregninger og konkrete spørgsmål. Du er også blevet bedt om bruge citér-funktionen rigtigt (for overskuelighedens skyld) eller undlade at bruge den.

Alligevel starter, - og fortsætter en ny stribe spørgsmål fra dig somregel ganske som denne:

- Du efterlyser hjælp og teori til besvarelse.

- Du får her tre svar; et med en fremgangsmåde, et med teori og et med en beregning. Den er så uden mellemregninger, da hjælperen sikkert formoder, at du ved gennemlæsning og egne forsøg selv kan se logikken.

"Kan du komme med en mere pldagogisk forklaring?? Jeg forstår intet ag det du skriver"

Her kunne du jo fx have prøvet at indsætte x = 1 i begge forskrifter...

- En fjerde hjælper springer til med et forslag om tegne dig frem til løsningen.

"Det kan jeg ikke bare gøre når det er i hånden".

- Det er noget vrøvl! Et stykke kvadreret papir, to støttepunkter og en lineal. Parablens toppunkt og et par velvalgte symmetriske støttepunkter kan også afsættes hvorefter parablen tegnes.

- Den fjerde hjælper bekræfter over for dig, at du har fået hjælp i tidligere svar.

"Det da ikke særlig forklaret hvordan man kommer frem til de de tal"

- Tallene er jo ikke kommet ned fra himlen, men du udviser igen totalt mangel på det initiativ som vi kan forvente.

#3

Bestem skæringspunkt(er) mellem grafen for f og linjen. Hvis f '(x) i et skæringspunkt er lig med hældningskoefficienten af linjen, så er linjen en tangent.

Havde du gjort dét og regnet rigtigt ville noget af dit besvær med de "upædagogiske" forklaringer måske været sparet!


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. april kl. 19:01 af ringstedLC

Hvis ikke du har lavet undersøgelsen og fundet et svar:

- Kom med din beregning af skæringspunktet.

- Kom med din beregning af f '(x) og/eller f '(1)


Skriv et svar til: hjælpe til matopgave (med formelsamling)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.