Kemi

Rose i natriumhydroxid

22. maj kl. 12:59 af Oliviaaa0 - Niveau: 9. klasse
Hej, jeg skal snart op til naturfagseksamen, hvor jeg har om syreregn. Her har vi valgt at undersøge, hvad der sker med roser, når de kommes ned i PH-værdier på 2, 4, 7 og 10, hvor 2 og 4 er eddikesyre og 10 er natriumhydroxid.

Efter 3 dage begynder roserne at miste deres farve i hovedet, men rosen, der er i natriumhydroxid, mister ikke farven i hovedet ligesom de andre. Hvorfor mister den ikke farven ligesom de andre?

Efter 3 uger er alle planterne visnet og deres stilke er også visnet, men rosen, der er i natriumhydroxid, har en grøn stilk i toppen, men en mørk/brunlig stilk i bunden, hvor den har kontakt til basen. Derudover er væsken med PH-værdien på 10 også blevet mørk. Hvorfor er væsken og stillen brun i bunden?

Jeg har spurgt min lærer, men hun ved simpelthen ikke hvorfor. Håber i kan hjælpe.

Svar #1
22. maj kl. 13:00 af Oliviaaa0

Billede af rosen, der er normal i farven:

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj kl. 20:03 af MentorMath

#1

Hej, Det ser ikke ud til, at der er tilføjet/vedhæftet noget billede..


Svar #3
22. maj kl. 20:04 af Oliviaaa0

Hej Mentor, nej, kan ikke rigtigt få det til at virke. Prøver lige igen :))

Svar #4
22. maj kl. 20:04 af Oliviaaa0

^

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. maj kl. 21:04 af MentorMath

Hej igen :))

Det ser desværre stadig ikke ud til, at der er vedhæftet noget.. 


Svar #6
23. maj kl. 08:16 af Oliviaaa0

Her 


Svar #7
23. maj kl. 08:17 af Oliviaaa0

Og billede af væsken og rosens stilk


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. maj kl. 21:36 af MentorMath

#6, #7

Nu kan jeg se billederne.

#7

Jeg synes, at det ser mystisk ud med farven. Der må jeg nok desværre være svar skyldig, da jeg ikke selv er sikker på at kunne give en korrekt/tilstrækkelig forklaring, på hvorfor - der er muligvis også flere faktorer, der spiller ind på farven. Jeg er ked af, at jeg nok ikke kan hjælpe dig videre et svar alligevel..

Min første tanke var, at der kan være en mere biologisk forklaring herpå, som følge af reaktionen - og som nok mere hører ind under biokemi.

Du kan eventuelt prøve, også at lægge spørgsmålet under faget biologi. Alle spørgsmål kommer frem, så alle "hjælperne" kan se dem, uanset kategori, men du kan prøve at give det et skud - jeg tænker helt klart, at der må være en, der kan hjælpe dig videre med det og komme med en god forklaring :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. maj kl. 21:54 af MentorMath

Forlængelse af #8

Hej igen,

I stedet for at oprette spørgsmålet igen under biologi, spiller det nok bedre sammen med procedurerne på siden, hvis du opretter en ny tråd under biologi, med et link, der henviser til tråden her. Beklager forvirringen.


Svar #10
23. maj kl. 22:10 af Oliviaaa0

Det er så fint, men takker for, at du idemindste har svaret i min tråd :))

Skriv et svar til: Rose i natriumhydroxid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.