Matematik

Konstruer hus til geogebra

26. maj kl. 10:25 af Bepto20 - Niveau: 8. klasse
Hej, jeg har fået opgave af at finde et rigtigt hus, og derefter finde de rigtige mål, og konstruer det på geogebra. Jeg måtte selv vælge målestoksforhold, og jeg har så valgt 1:100.

Jeg har fået de rigtige mål ind(altså længden på fx et væg i virkeligheden) og så skal jeg bruge måltokdforholdet og sæt det eller tegne det ind i geogebra. Hvordan gør jeg det? Altså for eksempel hvis et væg er 6,11m, det jo så 6,11/100, som er 0,0611. Skal jeg sætte 0,0611 ind som længde på geogebra? Jeg er lidt forvirret.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj kl. 14:13 af ringstedLC

\begin{align*} 1:100=\frac{\textup{Tegning}}{\textup{Virkelighed}} &= \frac{1}{100} & \Rightarrow \frac{100}{1} &= \frac{\textup{Virkelighed}}{\textup{Tegning}} \\ \Rightarrow \textup{Tegning} &= \frac{\textup{Virkelighed}}{100} & \Rightarrow \textup{Virkelighed} &= 100\cdot \textup{Tegning} \\ \textup{Tegning} &= \frac{6.11\,{\color{Red} \textup{m}}}{100}=0.0611\,\textup{m}=6.11\,\textup{cm} \end{align*}

Dit målestoksforhold er velvalgt.

I GG angives dét fx ved at:

- omdøbe aksernes navne til "længde/bredde (meter)" i "Indstillinger, Tegneblok". Derved       angives det at én i GG svarer til 1 m i virkeligheden.

- eller eventuelt til "længde/bredde", og vælge enheden "m" for begge. Det tilføjer enheden     på aksernes markeringer.

- lave et tekstfelt med forholdet (husk enheder!).


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj kl. 14:20 af Stxelev02

Husk at tallet 0,0611 er i enheden meter. Det skal du så lige tage højde for. Du skal regne 0,0611 m om til cm ved at gange med 100: 6,11 cm. Skriv målene på siderne med et tekstfelt, og sørg for i et af hjørnerne på billedet at skrive forholdet i et tekstfelt. Sørg gerne for at akserne står således, at du kan skrive, at en enhed i Geogebra er en meter i virkeligheden.

Ps. Når du har valgt forholdet 1:100 så er det bare at bytte enheden “m” ud med “cm” på alle mål.

Skriv et svar til: Konstruer hus til geogebra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.