Kemi

Aminogrupper

28. maj kl. 16:17 af Medicin2023 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg har følgende opgave: "Tegn strukturformler for den kvantitativt dominerende form af tyrosin ved hhv. pH 1, pH 7 og pH 12".

Jeg kan ikke forstå, hvorfor NH2 bliver til NH3+ ved pH 1 og pH 7. 

Er der nogle som kan hjælpe mig med det?

Jeg har oploadet billede af tyrosin.

Tak på forhånd. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj kl. 21:26 af Martin2Holte

Ved pH 1 er miljøet stærkt surt med en høj koncentration af H?-ioner. Aminogruppen vil optage en proton for at blive protoneret til -NH3?.

Ved pH 7 er aminosyren i sin zwitterion-form, hvor aminogruppen er protoneret til -NH3?, og carboxylgruppen er deprotoneret til -COO?. Denne form er stabil ved neutral pH, da den har både en positiv og en negativ ladning, hvilket gør molekylet neutralt samlet set.

Du kan finde mere om det i følgende bøger:

"Principles of Biochemistry" by Lehninger, Nelson, and Cox: Dette er en omfattende lærebog, der forklarer de kemiske egenskaber og opførsel af aminosyrer under forskellige pH-forhold.

"Biochemistry" by Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, and Lubert Stryer: En anden velkendt lærebog, der detaljeret beskriver aminosyrernes struktur og deres adfærd i forskellige pH-miljøer.

"Chemistry of Biomolecules: An Introduction" by Richard J. Santen: Denne bog giver en introduktion til den kemiske adfærd af biomolekyler, herunder aminosyrer, ved forskellige pH-værdier.

Skriv et svar til: Aminogrupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.