Studievalg og videregående studie

Veterinærmedicin kvote 2

30. maj kl. 15:01 af studerne531

hej er der nogle der har tips til kvote 2 interview til veterinærmedicin og hvad der er godt at forberede sig på eller hvad de lægger vægt på, vil virklig være en stor hjælp :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. maj kl. 16:59 af Martin2Holte

Se her https://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/kvote-2/kvote-2-interview/kriterier/veterinaermedicin/ for de punkter som de lægger vægt på hos KU, dine færdigheder, din motivation, dit kendskab til uddanelsen, din formidlingsevne, dine karakterer.

Her er hvordan du kan forberede dig:

1. Forstå Formålet med Interviewet

Kvote 2-interviews har til formål at vurdere dine motivationer, forståelse for faget, personlige egenskaber og kompetencer, der ikke nødvendigvis fremgår af dine karakterer.

2. Kend Uddannelsen og Universitetet

Faglig Viden: Sørg for at have en god forståelse af veterinærmedicin som fag. Læs om studiets opbygning, de forskellige fag, praktikmuligheder og forskningsområder.
Universitetet: Sæt dig ind i universitetets værdier, undervisningsmetoder og hvad der gør netop denne institution unik.

3. Reflektér over Din Motivation

Forbered klare og konkrete svar på spørgsmål som:

Hvorfor vil du læse veterinærmedicin?
Hvad er din motivation for at arbejde med dyr og deres sundhed?
Hvilke erfaringer har du, der understøtter din beslutning?

4. Personlige Egenskaber og Kompetencer

Veterinærmedicin kræver en række personlige egenskaber og kompetencer:

Empati og omsorg for dyr: Reflektér over konkrete oplevelser, hvor du har vist omsorg for dyr.
Kommunikationsfærdigheder: Vær klar til at diskutere situationer, hvor du har kommunikeret effektivt med både mennesker og dyr.
Problemløsning og kritisk tænkning: Forbered eksempler, hvor du har løst komplekse problemer eller taget beslutninger under pres.

5. Praktisk Erfaring

Erfaring med dyr er ofte et stort plus:

Frivilligt arbejde eller praktik: Beskriv dine oplevelser og hvad du har lært.
Relevante kurser eller aktiviteter: Har du taget kurser i dyrepleje, eller deltaget i relevante workshops eller seminarer?

6. Forbered Spørgsmål til Interviewet

At have spørgsmål klar viser din interesse og engagement:

Hvad vil du gerne vide om studiet eller universitetet?
Er der særlige forskningsområder eller projekter, du er interesseret i?

7. Øv Dig

Mock-interviews: Øv dig med en ven eller en vejleder.
Styrk dine svar: Fokuser på at give klare, strukturerede og præcise svar.

8. Praktiske Forberedelser

Klæd dig passende: Vælg tøj, der er professionelt, men komfortabelt.
Kom i god tid: Planlæg din rejse, så du ankommer i god tid før interviewet.

9. Forventede Emner i Interviewet

Motivation og baggrund: Hvorfor har du valgt denne karrierevej?
Faglige kompetencer: Hvilke relevante færdigheder og viden har du?
Personlige egenskaber: Hvordan håndterer du stress, og hvordan arbejder du i teams?
Etiske overvejelser: Hvordan håndterer du etiske dilemmaer inden for dyresundhed?

Svar #2
30. maj kl. 17:26 af studerne531

Se her https://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/kvote-2/kvote-2-interview/kriterier/veterinaermedicin/ for de punkter som de lægger vægt på hos KU, dine færdigheder, din motivation, dit kendskab til uddanelsen, din formidlingsevne, dine karakterer.

Her er hvordan du kan forberede dig:

1. Forstå Formålet med Interviewet

Kvote 2-interviews har til formål at vurdere dine motivationer, forståelse for faget, personlige egenskaber og kompetencer, der ikke nødvendigvis fremgår af dine karakterer.

2. Kend Uddannelsen og Universitetet

Faglig Viden: Sørg for at have en god forståelse af veterinærmedicin som fag. Læs om studiets opbygning, de forskellige fag, praktikmuligheder og forskningsområder.
Universitetet: Sæt dig ind i universitetets værdier, undervisningsmetoder og hvad der gør netop denne institution unik.

3. Reflektér over Din Motivation

Forbered klare og konkrete svar på spørgsmål som:

Hvorfor vil du læse veterinærmedicin?
Hvad er din motivation for at arbejde med dyr og deres sundhed?
Hvilke erfaringer har du, der understøtter din beslutning?

4. Personlige Egenskaber og Kompetencer

Veterinærmedicin kræver en række personlige egenskaber og kompetencer:

Empati og omsorg for dyr: Reflektér over konkrete oplevelser, hvor du har vist omsorg for dyr.
Kommunikationsfærdigheder: Vær klar til at diskutere situationer, hvor du har kommunikeret effektivt med både mennesker og dyr.
Problemløsning og kritisk tænkning: Forbered eksempler, hvor du har løst komplekse problemer eller taget beslutninger under pres.

5. Praktisk Erfaring

Erfaring med dyr er ofte et stort plus:

Frivilligt arbejde eller praktik: Beskriv dine oplevelser og hvad du har lært.
Relevante kurser eller aktiviteter: Har du taget kurser i dyrepleje, eller deltaget i relevante workshops eller seminarer?

6. Forbered Spørgsmål til Interviewet

At have spørgsmål klar viser din interesse og engagement:

Hvad vil du gerne vide om studiet eller universitetet?
Er der særlige forskningsområder eller projekter, du er interesseret i?

7. Øv Dig

Mock-interviews: Øv dig med en ven eller en vejleder.
Styrk dine svar: Fokuser på at give klare, strukturerede og præcise svar.

8. Praktiske Forberedelser

Klæd dig passende: Vælg tøj, der er professionelt, men komfortabelt.
Kom i god tid: Planlæg din rejse, så du ankommer i god tid før interviewet.

9. Forventede Emner i Interviewet

Motivation og baggrund: Hvorfor har du valgt denne karrierevej?
Faglige kompetencer: Hvilke relevante færdigheder og viden har du?
Personlige egenskaber: Hvordan håndterer du stress, og hvordan arbejder du i teams?
Etiske overvejelser: Hvordan håndterer du etiske dilemmaer inden for dyresundhed?

Hej martin tusind tak for den dybde gående svar jeg har kun et sprøgsmål i forhold til erfaring 

jeg har svært ved at finde pratik plads i kliniker og har ikke søgt frivillig arbejde dette år selvom jeg nok skulle have gjort. dette er mit trejde forsøg på at søge ind,

jeg har arbejdet i en tandklinik, har kun min egen hund som erfaring med dyr samt de gange jeg er i indien og har passede på de samme gade hunde der bor tæt ved vores hus i flere år 

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj kl. 17:49 af Martin2Holte

Det kan være svært at få en praktikplads hos en veterinær, men måske kunne du vise at du ikke er bange for store dyr ved at arbejde på en bondegård. Måske får du endda lov til at stikke armen hele vejen ind i en ko (bagfra) eller skifte hestesko på en hest (eller holde hesten mens smeden skifter skoene), det ville nok være relevante oplevelser at fortælle om til interviewet.

Svar #4
30. maj kl. 18:10 af studerne531

Det kan være svært at få en praktikplads hos en veterinær, men måske kunne du vise at du ikke er bange for store dyr ved at arbejde på en bondegård. Måske får du endda lov til at stikke armen hele vejen ind i en ko (bagfra) eller skifte hestesko på en hest (eller holde hesten mens smeden skifter skoene), det ville nok være relevante oplevelser at fortælle om til interviewet.

Bro I København så det bliver svært at finde har min interview om en uge så overvejer måske noget som fx dyreværn

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj kl. 18:20 af Martin2Holte

Der er rideskoler i Holte og andre steder ikke langt fra København

Svar #6
30. maj kl. 18:25 af studerne531

Mange tak prøver også lige søge der ????

Svar #7
31. maj kl. 11:54 af studerne531

hey et spørgsmål jeg er nuværende også igang med en studie på DTU i biotech kan det være noget jeg kan bruge som styrke da jeg erfaring inden for lab aberjde samt teori arbejde med formler samt univerisitet liv og håndterde læsning

Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj kl. 11:57 af Martin2Holte

Bestemt, det skulle du nævne.

Skriv et svar til: Veterinærmedicin kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.