Kemi

Oxidation

13. juni kl. 17:52 af YellowDuck - Niveau: B-niveau

Hej, jeg forstår ikke hvad oxidation er.

Oxidatoin blev beskrevet som et stof, der mister elektroner. Hvor man så kan finde oxidationstallet ved hjælp af reduktion og oxidation. 

Men i det her forsøg skal jeg oxidere alkohol forsigtigt, for at finde ud af, om alkoholen er primær, sekundær eller tertiær. Men jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre at en alkohol kan oxideres, hvis oxidation er et stof, der mister elektroner?? 

Jeg er lidt ud på dybt vand, jeg forstår det ikke generelt. En hjælpende hånd ville være rart.

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni kl. 19:20 af mathon

\begin{array}{llllll} R-\overset{\mathbf{{\color{Red} -1}}}{C}H_2OH\;\longrightarrow \;R-\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni kl. 21:11 af SkolleNørd

Hej, jeg forstår ikke hvad oxidation er.

Oxidatoin blev beskrevet som et stof, der mister elektroner. Hvor man så kan finde oxidationstallet ved hjælp af reduktion og oxidation. 

Men i det her forsøg skal jeg oxidere alkohol forsigtigt, for at finde ud af, om alkoholen er primær, sekundær eller tertiær. Men jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre at en alkohol kan oxideres, hvis oxidation er et stof, der mister elektroner?? 

Jeg er lidt ud på dybt vand, jeg forstår det ikke generelt. En hjælpende hånd ville være rart.

Jeg tror du skal læse op på redoxreaktioner, hvormed du vil få en bedre forståelse for en oxidation og i den sammenhæg også en reduktion. Jeg har også kemi b lige nu, hvor jeg går i 2.g og det er helt klart det nemmeste. Du har nok lært det med redoxreaktion (del 1) tilbage i 1.g, hvilket sikkert har været i slutningen af året, sidste år. Du skal bare have styr på det basale i kemien i forbindelse med redoxreaktioner og så er du godt kørende.

Skriv et svar til: Oxidation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.