Matematik
Opstille nye udtryk
Hej jeg er noget forvirret over disse opgaver.
Jeg kan simpelhen ikke se hvordan jeg får løst opgave 2c og 2d i 2c er jeg kommet frem til
Jeg når til det samme i 2c (hint: o bliver allerede benyttet som funktionen for omkostning, så det er en fordel at bruge et andet bogstav for overskud- evt. bare O stort bogstav).
I 2d skal man bestemme x ved funktionens største værdi (toppunktet) f.eks ved at løse dens afledte lig 0:
O ' (x,t) = 0
og så isolere x (funktionens monotoniforhold)
Svar #2
24. juli 2024 af jona822i
Det var squ hurtigt svar, tak for hjælpen, jeg lavede den om til et k og kom frem til at
og
x=480
0.0833 kunne også skrives som 2/24 = 1/12
Med dit svar x=480 tror jeg du har sat t=3.5 fra tidligere i opgaven. Man skal vist give svaret x=... i 2d) udtrykt ved ubestemt t.
Svar #4
24. juli 2024 af jona822i
Ja jeg satte de 3,5 ind fra opgaven, hvis ikke får jeg x=900-120*t :)
Ja. Så hvis f.eks. staten hæver eller sænker den grønne afgift t på et senere tidspunkt, så kan man jo stadig nemt beregne antal varer der skal produceres for maksimalt overskud
Man kan også bruge x=900-120*t til at se, at hvis t bliver 900/120=7.5 eller højere, så vil der ikke kunne være overskud, uanset hvor mange varer der produceres
Skriv et svar til: Opstille nye udtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.