Generelt
Kan jeg færdiggøre min STX hjemmefra?
Hej med jer. Først og fremmest vil jeg sige tak for at tage tiden til at læse mit indlæg her på siden. Det betyder meget.
Jeg skal i 3.g på mit gymnasie efter sommerferien, og jeg vil simpelthen ikke starte igen. Min gymnasietid har indtil videre været ekstremt udfordrende socialt, og tanken om endnu et år på samme måde er uoverskuelig for mig. Fagligt er jeg en af skolens stærkeste elever med et snit på 11,6. Det er altså udelukkende socialt, at jeg er udfordret.
Jeg er nået frem til, at det ideele for mig ville være at tage det resterende år af min STX hjemmefra vha. online-undervisning. Dog har jeg meget svært ved at finde muligheder for dette når jeg researcher. Jeg vil derfor spørge, om der er nogen som ved noget om mulighederne for dette, eller måske endda har erfaring med det? Sidste år var mine forældre og jeg i dialog med mit gymnasie, og de har ikke mulighed for at tilbyde mig nogen form for selvstudie.
Skriv endelig, hvis der er noget som jeg mangler at afklare for at I kan hjælpe mig. Jeg sætter meget pris på alle råd og tips. Endnu engang tak for jeres tid.
Svar #1
03. august kl. 18:43 af MentorMath
Hej med dig.
Jeg er ked af at høre, at din gymnasietid har været udfordrende socialt -og jeg har stor forståelse for, at du, af den grund, ikke har lyst til at starte igen.
Jeg har ingen faglig baggrund på området, så jeg har desværre ikke mulighed for, konkret, at svare på, hvorvidt det kan- eller ikke kan lade sig gøre.
Som jeg ser det, er der måske et par muligheder for at tage det sidste år i form af et online-format.
Du skriver at du og dine forældre, sidste år, har været i dialog med dit gymnasium, og at de ikke har mulighed for at tilbyde dig nogen form for selvstudie. Skal det forståes på den måde, at dit gymnasium ikke ser online-undervisning som en mulighed?
Såfremt, at du, i så fald, vil være nødt til at finde et andet gymnasium eller lignende, som tilbydder at du kan tage dit sidste år i form af online-undervisning, er det måske muligt for dig at færdiggøre din STX-uddannelse ved gymnasiel suppelring (som sagt er jeg ikke studievejleder, så jeg er slet ikke sikker på, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre). Hvis dette kan lade sig gøre, er jeg klar over, at du, på papiret, ikke vil ende med at have færdiggjort en egentlig STX-uddannelse. Suppleringskurset vil dog, som jeg har forstået det, være "lige så" adgangsgivende som en STX, til de videregående uddannelser.
Efter at jeg afsluttede gymnasiet (i 2022), supplerede jeg selv fag, online, gennem DTU-adgangskursus. Personligt synes jeg selv at deres onlinekurser fungerer ret godt (det er min ærlige mening og er ikke noget jeg blot siger, fordi jeg nu selv studerer på DTU). Jeg er dog ikke sikker på om deres adgangskurser kun er adgangsgivende til DTU's egne uddannelser, eller om de er adgangsgivende generelt. I al fald kan du altid prøve at kontakte dem og forhøre dig.
Hvis ikke det kan lade sig gøre at supplere de resterende fag, kan de måske hjælpe dig i Uddannelses- og forskningsministeriet. Om ikke andet, burde de kunne hjælpe dig med, en henvisning til, hvem der kan hjælpe dig videre og besvare dine spørgsmål.
Jeg håber at det lykkes, og at det, på den ene eller anden måde, kan lade sig gøre.
Svar #2
03. august kl. 22:45 af bruger2824
#1Hej med dig.
Jeg er ked af at høre, at din gymnasietid har været udfordrende socialt -og jeg har stor forståelse for, at du, af den grund, ikke har lyst til at starte igen.
Jeg har ingen faglig baggrund på området, så jeg har desværre ikke mulighed for, konkret, at svare på, hvorvidt det kan- eller ikke kan lade sig gøre.
Som jeg ser det, er der måske et par muligheder for at tage det sidste år i form af et online-format.
Du skriver at du og dine forældre, sidste år, har været i dialog med dit gymnasium, og at de ikke har mulighed for at tilbyde dig nogen form for selvstudie. Skal det forståes på den måde, at dit gymnasium ikke ser online-undervisning som en mulighed?
Såfremt, at du, i så fald, vil være nødt til at finde et andet gymnasium eller lignende, som tilbydder at du kan tage dit sidste år i form af online-undervisning, er det måske muligt for dig at færdiggøre din STX-uddannelse ved gymnasiel suppelring (som sagt er jeg ikke studievejleder, så jeg er slet ikke sikker på, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre). Hvis dette kan lade sig gøre, er jeg klar over, at du, på papiret, ikke vil ende med at have færdiggjort en egentlig STX-uddannelse. Suppleringskurset vil dog, som jeg har forstået det, være "lige så" adgangsgivende som en STX, til de videregående uddannelser.
Efter at jeg afsluttede gymnasiet (i 2022), supplerede jeg selv fag, online, gennem DTU-adgangskursus. Personligt synes jeg selv at deres onlinekurser fungerer ret godt (det er min ærlige mening og er ikke noget jeg blot siger, fordi jeg nu selv studerer på DTU). Jeg er dog ikke sikker på om deres adgangskurser kun er adgangsgivende til DTU's egne uddannelser, eller om de er adgangsgivende generelt. I al fald kan du altid prøve at kontakte dem og forhøre dig.
Hvis ikke det kan lade sig gøre at supplere de resterende fag, kan de måske hjælpe dig i Uddannelses- og forskningsministeriet. Om ikke andet, burde de kunne hjælpe dig med, en henvisning til, hvem der kan hjælpe dig videre og besvare dine spørgsmål.
Jeg håber at det lykkes, og at det, på den ene eller anden måde, kan lade sig gøre.
Tusind tak for dit svar. Jeg vil forsøge at kigge på suppleringskurser. Det er en rigtig god idé, som jeg ikke har overvejet før, så mange tak. Det er en stor hjælp, og betyder meget. Jeg sætter virkelig pris på det. Tusind tak :)
Svar #4
11. august kl. 17:23 af JegErTilAtHjælpe
Svar #5
12. august kl. 09:00 af bruger2824
#4 Hej, hvad fandt du frem til? For jeg står i lidt det samme problem.
Jeg fandt ud af, at man ikke kan tage STX hjemmefra. Dog kan man sammensætte en HF online eller ved suppleringskurser. Det er lidt skuffende, men en STX kan man åbenbart kun få ved at gå "normalt" i skole. Her er et udsnit af Uddannelsesguidens vejledning:
"Ellers har jeg forhørt mig hos mine kollegaer og vi er desværre ikke bekendte med en STX online, så tvivler på at det findes.
Du kan dog overveje at forhøre dig på én de større VUC (fx i de større byer) mht. hvad der findes af alternativer?
De skoler finder du i oversigten her: https://vuc.dk/kort/ ved at zoome ind.
Eksempelvis findes der en HF-online https://kvuc.dk/uddannelser/hf/hf-online/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIle2M7u_YhwMVHJGDBx11OjIuEAAYASAAEgJkaPD_BwE#gad_source=1 som også kan tages med en overbygning ift at give adgang til at søge videre på fx universitetet. Hvis det lyder som en mulighed for dig, kan du tage fat i en skole som fx KVUC (i linket) og høre om og hvordan det kunne sammensættes ift de fag du har bestået i forvejen?"
Skriv et svar til: Kan jeg færdiggøre min STX hjemmefra?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.