Fysik

Vands specifikke fordampningsvarme

09. oktober 2024 af Lehas - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg har fået følgende opgave:
"I finde vands specifikke fordampningsvarme. Overvej hvilke data fra graferne I kan bruge til dette. Foretag en lineær regression på disse data, og sammenlign med den teoretiske formel: Q=L⋅m"
Bør akserne ikke være byttet om i grafen (den vedhæftede fil), for at det giver mening? Men i opgaven står der også, at grafen skal vise ‘Massen af det fordampede vand som funktion af den tilførte varme.’ Jeg er også lidt forvirret over, hvilke data jeg burde bruge

Vedhæftet fil: Billede7.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2024 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Hvorfor er du forvirret over hvilken data du skal bruge?

Hvorfor mener du at akserne skal byttes om?

Du skal bruge at   Q = m*L <=> m = Q/L hvor Q er tilført vaemeenergi, m = massen og L er vands fordampningsvarme

Svar #3
09. oktober 2024 af Lehas

Tak for svar! 

Hvorfor har du isoleret m og ikke L (da det er denne jeg skal finde)? Grunden til jeg er forvirret er, fordi jeg umiddelbart kan se, at hvis jeg byttede om på akserne vil hældningstallet a være ligmed fordampningsvarmen L ( eller hvad?), men jeg kan ikke se, hvad konstanterne repræsenterer, hvis man har tilført varme energi på y-aksen 

Brugbart svar (0)

Svar #4

OK.

Massen er i forsøget den uafhængige variable, mens varmetilførslen er den uafhængige variable.

Jeg håber at du forstår det nu.

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. oktober 2024 af mathon

Massen er i forsøget den
afhængige variable, mens varmetilførslen er den uafhængige variable.

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. oktober 2024 af mathon

\begin{array}{llllllll}&& m(E)=a\cdot E+b\\\\&& \frac{\mathrm{d}m}{\mathrm{d}E}=a=5\cdot10^{-7}\;\mathrm{\frac{kg}{J}}\\\\&&\frac{\mathrm{d}E}{\mathrm{d}m}=\frac{1}{a}=\frac{1}{5\cdot 10^{-7}\;\mathrm{\frac{kg}{J}}}=2.0\cdot 10^6\;\mathrm{\frac{J}{kg}}=2.0\cdot 10^3\;\mathrm{\frac{kJ}{kg}}=2000\;\mathrm{\frac{kJ}{kg}} \end{}

Skriv et svar til: Vands specifikke fordampningsvarme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.