Kemi
Forsøg (beregning)
“Sæt data ind i en tabel og lav en (x,y)-graf med mængden af bagepulver ud af x-aksen og volumen af CO_2 op ad y-aksen. Indtegn de to datasæt i grafen, både de teoretisk beregnede voluminer og de eksperimentelt fundne voluminer”. Det jeg ikke forstå er, hvad er de eksperimentelt fundne voluminer - hvordan finder jeg d.
Jeg ved, hvad de teoretiske beregnede voluminer er.
Håber det giver mening.
Svar #1
19. oktober 2024 af ringstedLC
Det forsøg som rapporten handler om, er dit eksperiment.
Med data fra både eksperimentet og beregningen indsat i koordinatsystemet kan de sammenlignes.
Svar #2
24. oktober 2024 af AngelOneOne
Hej,
Enhver kemisk reaktion, har et teoretisk udbytte og et praktisk (reelt) udbytte.
Det teoretiske udbytte (teoretisk beregnede volumener i dit tilfælde), er den mængde produkter der maksimalt kan dannes ud fra mængden af reaktanter, hvis reaktionen er fuldstændig og løber helt til ende.
Det praktisk udbytte (de eksperimentelt opnåede volumener i dit tilfælde), er den mængde produkter du rent faktisk opnåede ved dit eksperiment.
Det teoretiske og praktiske udbytte er aldrig det samme, da en kemisk reaktion aldrig løber fuldt til ende, og kan også påvirke af mange andre faktorer der skubber det praktiske udbytte tættere på eller længere væk fra det teoretiske udbytte. Nogle af disse faktorer kunne for eksempel være, temperatur, tryk, og urenheder.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Forsøg (beregning)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.