Kemi

IR-spektrum

12. januar 2025 af MHJ04 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har fået denne opgave, hvor jeg skal bestemme om IR-spektret tilhører 
ethinylestradiol eller levonorgestrel, og jeg kan ikke helt gennemskue hvad der passer. 

Jeg har vedhæftet et billede af opgaven.

På forhånd tak.

Vedhæftet fil: Opgave 3 p-piller.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2025 af AngelOneOne

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (1)

Svar #2

Hej,

For at afgøre, om IR-spektret tilhører ethinylestradiol eller levonorgestrel, skal vi analysere karakteristiske bånd i spektret og sammenholde dem med funktionelle grupper i de to forbindelser.

Vigtige ting at se efter her er:

C≡C-strækning (alkyn):

Ethinylestradiol indeholder en alkyn-gruppe (-C≡C-H), som typisk giver et skarpt bånd omkring 3300 cm-1 (C-H strækning) og et svagt bånd omkring 2100-2200 cm-1 (C≡C-strækning). Disse bånd skal være til stede, hvis spektret tilhører ethinylestradiol.

C=O-strækning (keton):

Levonorgestrel indeholder en keton-gruppe (C=O), som giver et kraftigt bånd i området 1700-1750 cm-1. Hvis et tydeligt bånd i dette område er til stede, tilhører spektret sandsynligvis levonorgestrel.

O-H-strækning (hydroxygruppe):

Begge forbindelser indeholder hydroxygrupper (-OH), som giver brede bånd omkring 3200-3600 cm-1. Dette bånd kan derfor ikke alene adskille de to stoffer.

Analyse af IR-spektret:

3300 cm-1: Der ses et skarpt bånd ved ca. 3300 cm-1, som er karakteristisk for en C≡C-H-strækning (tilhørende en terminal alkyn). Dette bånd peger mod ethinylestradiol, da denne forbindelse har en alkyn-gruppe.

1700 cm-1: Der mangler et stærkt bånd i området 1700-1750 cm-1, som ville indikere en C=O-strækning (keton). Dette udelukker levonorgestrel, da denne forbindelse har en keton-gruppe.

O-H-strækning: Det brede bånd omkring 3200-3600 cm-1 skyldes hydroxygrupper (-OH), som findes i begge forbindelser, så dette bånd adskiller dem ikke.

2100-2200 cm-1: Der er et svagt bånd i dette område, som også indikerer en C≡C-strækning fra alkyn-gruppen.

Konklusion:

IR-spektret tilhører ethinylestradiol, da det indeholder karakteristiske bånd for en alkyn-gruppe og mangler båndet for en keton-gruppe, som ellers ville være til stede i levonorgestrel.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #3
12. januar 2025 af MHJ04

Hej.
Mange tak for svar. Den jeg egentlig mest var i tvivl om var det stærke bånd omkring 1650 cm^-1, fordi som du skriver, så er det ikke der en keton ville vise sig, men hvad er det så?
På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #4

Hej,

Det stærke bånd ved 1650 cm-1 skyldes sandsynligvis en C=C-strækning fra den aromatiske ring i ethinylestradiol. Det er en vigtig forskel fra en keton, som ville ligge højere i området omkring 1700-1750 cm-1, fordi C=O-strækningen absorberer højere energi. Fraværet af en sådan absorption udelukker, at dette bånd skyldes en keton.. Dette bekræfter, at IR-spektret tilhører ethinylestradiol.

- - -

/Angel

Svar #5
12. januar 2025 af MHJ04

Okay, mange tak. Det var egentlig også det jeg havde tænkt, blev bare meget i tvivl da jeg spurgte nogle andre fra min klasse. 

Skriv et svar til: IR-spektrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.