Matematik
vektorfunktion - dobbeltpunkter
Hej
Jeg har ikke helt styr på vektorufnktion, men prøvet at læse op på det, da jeg føler mig tabt siden jeg fik en ny lærer. Er der enm, der kan hjælpe med at foklare, hvad præcis dobbektpunkterne er og hvordan denne opgave løses? Vi har intet haft om dobbeltpunkter eller haft lignende opgaver.
Svar #1
13. februar 2025 af Moderatoren
Hvis du ikke har haft om dobbeltpunkter, så skal du tage en snak med din lærer. Hvad har din nye lærer gjort, siden du har glemt noget?
Svar #2
13. februar 2025 af Amatøren
Hej SkolleNørd
Udover det der allerede er forklaret i #1, er det også en god idé at starte med en definition af de forskellige begreber. Altså hvordan er begreberne vektorfunktion og dobbeltpunkt defineret. Disse burde kunne findes i lærebogen.
I opgave b) kan du bruge den givne værdi af t til at bestemme en stedvektor til punktet P (en stedvektor er den vektor der "starter" i begyndelsespunktet).
Svar #3
13. februar 2025 af SkolleNørd
Hvis du ikke har haft om dobbeltpunkter, så skal du tage en snak med din lærer. Hvad har din nye lærer gjort, siden du har glemt noget?
Han kan ikke forklare og hopper videre når man spørg indtil det. Vektorfunktioner har været det bo har haft siden vi har fået ham.
Er der i det mindste en der kan hjælpe med opgaven, så jeg selv kan forstå og løse den og fremtidige lignende opgaver?
Svar #4
13. februar 2025 af Eksperimentalfysikeren
Der er opgivet, at t=2 og t=t0 er parameterværdierne for dobbeltpunktet P. Du skal finde P's koordinater. For et punkt på en kurve kan du indsætte parameterværdien svarende til punktet i parameterfremstillingen, så får du koordinaterne til punktet.
Ud fra det første spørgsmål har du nu koordinaterne til P. Du skal så finde en t-værdi, der giver de samme koordinater. Det er nemmest at se på x-koordinaten.
Svar #6
13. februar 2025 af M2023
#0. Se eventuelt https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1933055.
Svar #7
13. februar 2025 af StoreNord
a) Indsæt tiden t=2 i funktionen for at finde x-koordinat og y-koordinat for P.
b) Her skal du finde et andet tidspunkt, hvor vektoren har disse to komposanter.
Svar #9
13. februar 2025 af ringstedLC
a)
b)
For enhver værdi af t giver vektorfunktionen et punkt. Når t varieres danner disse kurven. Fordi kurven to gange ligger i samme punkt P, kaldes det et dobbeltpunkt. Så både t-værdien "2" og "t0" giver punktet P:
Løs ligningssystemet:
Skriv et svar til: vektorfunktion - dobbeltpunkter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.