Andre fag
Hvor svært er det at blive optaget til DTU?
Hej alle sammen, mit navn er Maria Jensen, og jeg går i 2.g. Jeg overvejer at studere på DTU, men jeg er lidt bekymret for, hvor svært det er at blive optaget. Jeg er især interesseret i Computer Engineering, og jeg så på deres hjemmeside, at nogen blev optaget i 2024 med et snit på 4,3. Dog undrer jeg mig over—hvis jeg har et højere snit end det, er der så stadig en chance for, at jeg kan blive afvist? Eller betyder det, at jeg ikke nødvendigvis behøver topkarakterer for at komme ind
Det ser ud til at DTU både har en bachelor- og en diplom- (tidligere kaldt IT-elektronik) uddannelse i den retning. Der er givetvis forskellige adgangskvotienter på de to, og så er der både kvote 1 og standby.
Husk at karakter kvotienterne hvert år afhænger af hvor mange der søger optag i forhold til hvor mange ledige pladser der er. Derudover kan der være specifikke krav på en videregående uddannelse, f.eks. matematik A og/eller andre beståede gymansielle fag.
Svar #2
26. marts 2025 af ringstedLC
#0Dog undrer jeg mig over—hvis jeg har et højere snit end det, er der så stadig en chance for, at jeg kan blive afvist?
Du ville sikkert være blevet optaget i stedet for den person med 4,3 ifald han var den sidste, der var plads til.
Helt overordnet; universiteterne tager så mange ind som der er plads til. Så hvis de drukner i ansøgninger kan adgangskravet sættes relativt højt og omvendt hvis deres studier er mindre populære.
Og da forholdet mellem ansøgninger og pladser kan variere en del år for år, kan du altså kun bruge snittet for 2024 som en "cirka-værdi" for dine muligheder i 2026. Du er jo kun godt halvvejs på vej til studentereksamen, så meget kan ændre sig inden da.
#0Eller betyder det, at jeg ikke nødvendigvis behøver topkarakterer for at komme ind
Det virker ikke som om at uddannelsen, hverken nu eller i de nærmeste år, kræver mange 12-taller.
Men husk at studiet kan have specifikke minimumskrav for visse fag udover snittet. Så hold øje med situationen omkring optagelsen her i 2025 (og selvfølgelig i 2026) og fortsæt så med at dygtiggøre dig i gymnasiet.
Skriv et svar til: Hvor svært er det at blive optaget til DTU?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.