Kemi
Hjælp til koncentration af lægemiddel i mavesæk
Jeg laver en opgave med koblede differentialligninger til optagels og udskillese af et lægemiddel i blodet. Ved dette anvendes jeg compartmentmodeller, hvor jeg har et compartment for nedbrydelse af mit lægemiddel i mavesækken. Her anvendes koncentrationen af lægemidlet i mavesækken givet i mol/L, og dette er hvor mit store problem opstår. Jeg tænkte at jeg bare kunne sige jeg har en 25 mg pille af methylphenidat, det lægemiddel jeg vil skrive om, og jeg har læst mig frem til at der er godt 50 mL mavesyre. Det svarer jo til godt 500 mg / L og omskrivet til mol/L er det 0,00214 mol/L. Men det her er alt for højt, og min maksimale værdi for methylphenidat i blodet kommer ud til godt 100mg/L. Der hvor jeg har fået mine koblede differentialligner fra, angiver et hypotetisk eksempel for et lægemiddel, hvor startkoncentrationen i mavesækken gives som 2 nnmol/L. Hvad gør jeg forkert?
Differentialligningerne kan ses i vedhæfter fil, hvor c_0 er startkoncentrationen af lægemidlet i mavesækken, K_1 og K_2 er henholdsvis absorptionskonstant og eliminationskonstant og F er biotilgængelighed for et lægemiddel
Skriv et svar til: Hjælp til koncentration af lægemiddel i mavesæk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.