Dansk

arv og miljø -dansk mundtlig eksamen

28. april 2025 af famn - Niveau: 10. klasse

Hej. Jeg har trukket fordybelsesområdet "arv og miljø" til min dansk mundtligt eksamen, jeg ved ikke hvad jeg skal vælge som mit prøveoplæg. -(har overvejer ørneflugt - den grimme ælling, men ved at censor og min lære har hørt den så mange gange, at det er dumt at vælge den) 

Har overvejet novellen "Den sidste balkjole - af Herman Bang (1887)", men er bange for at der ikke er nok "kød" på den til at gå i dybten med mit fordybelsesområde, og at jeg kommer til at snakke for meget ud af emnet "arv og miljø"

Nogen der har analyseret den sidste balkjole -af herman bang der kan fortælle mig om der er nok jeg kan snakke om til mit fordybelsesområde "arv og miljø" og evt nogle ting der er vigtige at få med i min analyse hvis jeg vælger den 

Kom også gerne med ideere til andre noveller eller tekster der ikke er alt for lange og har temaet "arv og miljø" 

på forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. april 2025 af Iota

Hejsa! 

Jeg har ikke selv nærlæst "Den sidste balkjole", men du vil uden tvivl kunne tvinge den ind under arv og miljø. Herman Bang var af sin tid enestående god til at beskrive datidens kvindeliv, og på den måde også kvindernes arv af uindfriede ambitioner og undertrykte oplevelser i en mandsdomineret verden (heraf miljøet). Kvinderne beskrev han som "stille eksistenser", og det handler mange af hans værker om. Han er en spændende forfatter, hvor du også kan komme ind på scenisk og impressionistisk skrivestil. 

Skriv et svar til: arv og miljø -dansk mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.