Matematik
Integrale - fejl? - haster
Jeg har fået at vide at dette er korrekt men når jeg benytter andre værktøjer siger de at det er forkert og at det heller ikke gælder for alle disse typer funktioner.
Hun sagde, 6x= 6* (1/2)*x^2 og at det samme gælder for andre (det bar en lærer der sagde dette)
Jeg fr derimod bare 3x^2, men man må jo ikke forkorte eller reducere efter man har fundet stamfunktionen, er det s forkert det hun har skrevet?
Begge er korrekt, man må gerne forkorte hvis det giver mening:
Det kommer nok af regnereglen for stamfunktion til x som siger at:
Svar #2
12. maj 2025 af ringstedLC
..., men man må jo ikke forkorte eller reducere efter man har fundet stamfunktionen, er det s forkert det hun har skrevet?
Begge disse "regler" er noget sludder fordi:
- Man kan ikke forkorte en funktion. Men eventuelle brøker i forskriften kan både forkortes og forlænges.
- En funktionsforskrift er et udtryk og kan derfor reduceres eller omskrives efter behov.
Svar #3
12. maj 2025 af SkolleNørd
..., men man må jo ikke forkorte eller reducere efter man har fundet stamfunktionen, er det s forkert det hun har skrevet?
Begge disse "regler" er noget sludder fordi:
- Man kan ikke forkorte en funktion. Men eventuelle brøker i forskriften kan både forkortes og forlænges.
- En funktionsforskrift er et udtryk og kan derfor reduceres eller omskrives efter behov.
Så hvis keg bliver givet “bestem integralet, så kan jeg også reducere den så længe, der står intet om at man ikke må forkorte
Svar #4
12. maj 2025 af mathon
Så længe du forstår, at det KUN er brøker, der kan forkortes (og forlænges).
Men du bør være opmærksom på, at en koefficient bevares både ved integration og differentiation
som i tilfældet:
Svar #5
12. maj 2025 af ringstedLC
Ja, og ikke bare "kan reducere", men det forventes altid, at der afleveres et reduceret resultat.
Skriv et svar til: Integrale - fejl? - haster
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.