Matematik

HJÆÆLP, til MAT A !!!

14. juli 2011 af Usser (Slettet) - Niveau: A-niveau

heeej allesammen. jeg sidder fast i nogle opgaver.. nogen der vil være så venlige at hjælpe??

den ene opgave kan findes i nedenstående link (Matematik A  maj 2010 HHX), Opgave 5b med hjælpemidler.

http://uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20hhx%20og%20htx/100603_mat_A_hhx_opgavesaet.ashx

altså: 5b) Undersøg om denne overskrift er korrekt set i forhold til ovenstående oplysninger.

Den anden opgave kan findes på nedenstående link (Matematik B maj 2010 HHX), Opgave 6B,b med hjælpemidler

http://uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20hhx%20og%20htx/100805_mat_B_hhx_proeven_270510.ashx

altså: 6B,b) Hvilken indkomst har peters forældre pr. år?

Den tredje opgave kan findes på nedenstående link (Matematik a dec 2009 HHX): opgave 5b og 6a med hjælpemidler

http://uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20hhx%20og%20htx/100225_opgave_hhx_opgave_mat_A_dec_2009.ashx

altså: 5b) i hvilket år forventes omsætningen at komme under 700.000

og 6a) forklaring til løsning af ligningen skal gives for hver af nedenviste linjer.

Den sidste opgave kan findes på nedenstående link (Matematik a, maj 2009 HHX): opgave 5a med hjælpemidler

http://uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF09/Eksamen/Eksamensopgaver/Hhx/090519_opgave_matA_hhx.ashx

altså forklaring til løsningen af ligningen skal gives for linjerne 3,4 og 5.


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juli 2011 af YesMe

5b) Den er ikke korrekt.

6B,b) 398 493 kr. pr. år

5b) solve(f(x)=700 000,x)

6a) Wtf?

Den sidste opgave:

3) a, Differencer 2 gange og find ud af om den har to vendetangenter.

b, bestem en forskrift for en af de to vendetangenter.

4) a, bare find x, når f(x) = g(x).

b , wtf?

c , wtf igen?

5) a.. WTF? det samme som 6a.


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. juli 2011 af kieslich (Slettet)

Matematik A maj 2010 HHX, Opgave 5b: af grafen ses at de 90% af befolkningen der har de laveste indkomster tjener 80% af den samlede indkomst. Ergo må de 10% af befolkningen der har de højeste indkomster tjene 20% af den samlede indkomst. Sættes 'tjener mest' = 'rigeste', hvilket ikke nødvendigvis er sandt, er udsagnet sandt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. juli 2011 af Dulugtergrimt

6a)

Det er meningen at du skal forklare, hvad der gøres og hvorfor dette gøres. Opgaven i sig selv er ret enkel, og jeg synes det er en rigtig god opgave. Den tjekker at eleven har styr på, hvad der gøres og hvorfor, i bestræbelserne på at isolere x i en ligning, således at det ikke bare bliver robotmatematik.

Første linje: Ligningen er skrevet op, definitionsmængden defineres. x skal være større end -2, da der ikke kan tages kvadratrod af negative tal inden for de reelle tal.

Anden linje: Der kvadreres på begge sider for at ophæve kvadratrodstegnet

Tredje linje: Højre side ganges ud. Der fremkommer en ligning af 2. grad

Fjerde linje: Alle led samles på samme side af lighedstegnet. Ligningen er dermed sat lig 0.

Femte linje: Ved at følge løsningsformlen for en andengradsligning kommes der frem til, at x = 7 og at løsningsmængden derfor kun indeholder 7.


Brugbart svar (1)

Svar #4
15. juli 2011 af Walras

#3 ...så vidt jeg kan se, er x=2 også en gyldig løsning, hvorfor L={∀x∈| x=2 ∨ x=7}. Der er ligeledes fejl i 5a) i sidste sæt, hvor L={∀x∈R | x=0 ∨ x=e}. 

Alene ved at se på diskriminanten ses det jo, at ikke kun én reel løsning er gyldig men derimod to forskellige, idet der hverken er dobbeltrødder eller komplekse løsninger.


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. juli 2011 af Dulugtergrimt

#4

Jeg må indrømme at jeg ikke regnede den igennem (ren og skær dovenskab :)), så du har nok ret.


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. juli 2011 af kieslich (Slettet)

6a) første linie, tillæg til #3: da √(x+2) ≥ 0 må x - 4 ≥ 0 så definitionsmængden er [4;∞]. Derfor kun 1 løsning.


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. juli 2011 af kieslich (Slettet)

i sidste sæt 5a) optræder der et ln(x) hvorfor definitionsmængden bliver ]0;∞[ . Der er derfor kun 1 løsning.


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. juli 2011 af Walras

#Kieslich 

Det kan du have ret i (sommerferietræthed fra min side mon?). Ville det være legalt (uden om opgaven) at skrive  L={∀x∈C | x=2 ∨ x=7}, idet kvadratroden af et negativt tal kan tages ved at regne med komplekse tal? - da vil x=2 blot være en kompleks løsning med imaginærdelen lig 0 og realdelen lig 2.


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. juli 2011 af kieslich (Slettet)

De løsninger der er er begge reelle tal så venstre siden er et positiv reelt tal, så det skal højre siden også være. Man kan aldrig få en ekstra reel løsning ved at lade som om man regner i C. C er jo en udvidelse af R og vil derfor kun bidrage med løsninger i C\R


Brugbart svar (1)

Svar #10
15. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

For at sige det helt klart:

Ja, overskriften er korrekt

Beregningsmåde, se # 2


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. november 2014 af en29

Nogen der har udregning til hvordan man laver opgave 6B,b?


Skriv et svar til: HJÆÆLP, til MAT A !!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.