Matematik
Differentialregning og monotomi
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert i denne opgave:
(nok højst sandsynligt en fejl 40, da jeg ikke er for sej til TI-89)
Jeg skal finde den afledte funktion af f(x) = x+2sin(x) og undersøge hvornår f'(x) = 0 for at undersøge monotomiforholdet.
Når jeg differentierer f(x) med TI-89 så får jeg: f'(x)=((pi*cos(x))/90) +1
Når jeg så bruger solve til at finde ud af hvornår dette er lig 0 får jeg false.. Hvad gør jeg galt ?
Svar #1
16. juli 2011 af AskTheAfghan
Altid husk, at lommeregnen skal indstilleres i RADIAN, når man skal differenciere funktioner [ikke DEGREE].
f '(x) = 1 + 2·cos(x)
Svar #2
16. juli 2011 af fiffinut (Slettet)
ahhh ja.. det var det jeg sagde at det var fejl 40 :P... takker :)
Svar #3
16. juli 2011 af SuneChr
Skal der bruges lommeregner, eller gøres det bare af rutine ?
Det er altså hovedregning - ja, undskyld.
# 4. OK.
Svar #4
16. juli 2011 af fiffinut (Slettet)
Det er simpelthen for at vende mig selv til at bruge lommeregneren, ellers kan jeg ikke nå alle opgaverne til eksamen...
Svar #5
16. juli 2011 af fiffinut (Slettet)
Et spørgsmål mere til den opgave.. Jeg forstår ikke det underlige facit jeg får når jeg sætter f'(x)=0
x=(2*(3*(ET TEGN JEG IKKE KENDER)+1)*Pi/(3) eller x=(2*(3*(ET TEGN JEG IKKE KENDER)-1)*Pi/(3)
Skriv et svar til: Differentialregning og monotomi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
