Matematik

hvorfor?

07. april 2012 af tony tango (Slettet) - Niveau: B-niveau

tjek vedhæftede og fortæl mig venligst hvorfor der står 2 på tælleren i brøken?

jeg havde hele tiden forstået at ln(x) differentieret gav 1/x.. men det skal åbenbart give 2/x i opgaven- og det forstår jeg ikke! 

tak på forhånd

Vedhæftet fil: 12-BDB2ACD8-910962-960.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2012 af whereab (Slettet)

Fordi det er en sammensat funktion. Der gælder

   (f(g(x)) ' = f'(g(x)) · g'(x)


Svar #2
07. april 2012 af tony tango (Slettet)

ka du uddybe det? altså mht. til hvor det 2 tal i tælleren kommer fra? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2012 af whereab (Slettet)

I dit tilfælde er g(x) = 2x+1, så g'(x) = 2  og  f'(g(x)) = 1/(2x+1)


Svar #4
07. april 2012 af tony tango (Slettet)

super! mange tak 


Skriv et svar til: hvorfor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.