Matematik
toppunkt
Jeg skal bestemme toppunktet for grafen med f.
f(x) = x2 + 6x + 1
Jeg ved, at jeg skal finde diskriminanten.
Jeg indsætter a, b og c i formlen:
d = b2- 4ac
a er her = 0 Ik? Jamen sä er d = 0 ?
Svar #1
08. oktober 2012 af TorbenA (Slettet)
Nej a=1, b=6 og c=1. Og toppunktet har
x0 = -b/(2a) og y0 = -d/(4a)
Svar #2
08. oktober 2012 af Lektiepige (Slettet)
Vil jeg skal tegne denne funktion i en graf, skal jeg bare skrive f(x)= x2+6x + 1 ?
Eller skal jeg bruge toppunktet med x og y og indsætte i funktionen, og først derefter lave grafen?
pä forhänd tak
Svar #3
08. oktober 2012 af Lektiepige (Slettet)
#2
hvis jeg skal tegne denne funktion i en graf, skal jeg bare skrive f(x)= x2+6x + 1 ?
Eller skal jeg bruge toppunktet med x og y og indsætte i funktionen, og først derefter lave grafen?
pä forhänd tak
Svar #4
08. oktober 2012 af TorbenA (Slettet)
Jeg synes, du skal tegne grafen først og derefter checke, om det ser ud til, at (x0,y0) er toppunkt for grafen.
Men x0 kan jo være en af x-værdierne, hvis du tegner grafen ud fra støttepunkter. Så kan du også checke, om f(x0) = y0, og om (x0,f(x0)) er toppunkt. Der er mange muligheder for check.
Hvis du har lært at differentiere, kan du også indsætte x0 i den aflede funktion f '(x):
f '(x) = 2x + 6
så skal f '(x0) = 0, fordi tangenten er vandret i toppunktet.
Skriv et svar til: toppunkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
