Psykologi

Skal intelligens kunne måles, før det kan kaldes en intelligens?

14. oktober 2012 af MalouStella (Slettet)

Skal intelligens kunne måles, før det kan kaldes en intelligens?


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. oktober 2012 af SuneChr

Hvis ´intelligens´ er defineret indenfor fagområdet psykologi, og psykologi er en anerkendt videnskab, er svaret JA.

Videnskaber forholder sig til tal og tallenes behandling.

 


Svar #2
14. oktober 2012 af MalouStella (Slettet)

Okay.

Kom bare til at tænke på Howard Gardners teori om de mange intelligenser. Han snakker bl.a. om en social og en personlig intelligens. Hvordan kan det måles?


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. oktober 2012 af SuneChr

Ja, ´intelligens´ er i tiden blevet uddifferentieret, opsplittet i kategorier, hvor de øvrige humaniore sider af menneskets formåen i ånd, såvel som med hånd søges beskrevet og målt. Der er, mig bekendt, ingen officiel IQ-normal indenfor den sociale - og personlige kompetence. Der kan, i teorien, være et utal af andre kompetencer, der kunne være værd at kigge på. De enkelte uddannelsesinstitutioner m.m. har vel sagtens deres helt egen målestok for disse ekstra kompetencer. Det er umådelig vanskeligt at sætte en målestok, en taksonomi, på disse "bløde værdier".


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. oktober 2012 af Nilletøz (Slettet)


Svar #5
14. oktober 2012 af MalouStella (Slettet)

Ja, SECC, men kan de så betegnes som intelligenser, hvis de ikke kan måles?


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. oktober 2012 af Nilletøz (Slettet)

#5 - selv Gardner er kritisk overfor sin teori. Desværre ved jeg ikke lige, hvor jeg har den artikel, men langt fra alle hans intelligenser opfylder de krav, han selv stiller til, at man kan kalde det en intelligens. 


Brugbart svar (1)

Svar #7
14. oktober 2012 af Nilletøz (Slettet)

Jeg fandt teksten :) Og jeg husker så lidt forkert eller har læst den forkert den gang. Det er en anden, der har skrevet teksten, og det er ham, der påpeger, at det ikke stemmer overens med Gardners teorier om mange intelligenser og hans definitioner på intelligens. 

 

"De mange intelligenser - mangfoldighedens pædagogik" af Mogens Hansen i "Perspektiver på De mange intelligenser, introduktion, diskussion, kritik" fra 2005. 

"Howard Gardner opstiller otte forskellige punkter, der helst skal være opfyldt alle sammen for atinkludere en intelligens i det gode selskab. De vigtigste er, at en intelligens skal kunne blive slukket ved en hjerneskade uden at det rammer de øvrige, at der er en klar udvikling fra begynderniveau til ekspertise og, at det skal være et område, der er anerkendt i den pågældende kultur" (s. 31)

"Gardners otte kriterier er et konglomaerat af begrundelser hentet fra vidt forskellige videnskabsområder og videnskabsteoretiske felter. Det er sådan, at næppe én af de ni intelligenser fuldt ud lever op til alle kriterierne og de forskellige intelligenser snarere legitimeres af forskellige kriterier. Ud fra en mere strikte videnskablighed kan man ikke definitorisk afgrænse de ni eller 10 intelligenser fra hinanden. Imidlertid kan man ud fra teorien om funktionelle systemer, der stammer fra den russiske psykolog A.R. Luria, begrunde, at der er tale om forskellige funktionelle systemer, som organismens kognitive system opretter for at udvikle specifikke psykiske, perceptuelle og handlemæssige forhold til sine omgivelser. Og det gør vi faktisk for blandt andet de ti nævnte intelligenser" (s. 36). 

"Hver af intelligenserne (7, 8 eller 9) har en medfødt parathed i det kognitive system (et potentiale for udvikling af et funktionelt system). [...] Intelligenserne bliver således sammenlignelige med alle andre tænkelige og afgrænselige funktionelle systemer på færdighedsområdet med dem tavse (ordløse) viden som f.eks. funktionerne svømning, cykling og læsning. Svømningen og vandet, cyklinen og vejen, læsning og teksten. Det har noget med kompetencer at gøre. De funktionelle systemer er efter Lucia den psykologiske dynamik bag udtrykket kompetencer". 

 


Svar #8
15. oktober 2012 af MalouStella (Slettet)

Tak for artiklen, Nilletøz!


Brugbart svar (1)

Svar #9
01. november 2012 af klotte (Slettet)

det er ikke spørgsmålet om noget kan måles der er interesant- men spørgsmålet om HVAD det er der måles.

I psykologien fortolkes alle mål.

Pas godt på forskellen imellem evner, færdigheder, kompetancer,og bearbejdningsmøsnstre. 

Social Intilligenes er også en måde at forholde sig til omgivelser på og en bearbejdning af stimuli.

 

 


Skriv et svar til: Skal intelligens kunne måles, før det kan kaldes en intelligens?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.