Studievalg og videregående studie

Biologi på STX giver ikke adgang

06. november 2012 af EgoGeo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hej allesammen.

- i dag blev jeg (3g'er) præsenteret for et foruroligende faktum. 

jeg selv går på biotek A linjen på mit gymnasium. men disse der går på biologi A , idræt B og Mat B har ikke høje nok niveauer til at komme ind på de fleste naturvidenskabelige studier på universiteterne efterfølgende. de har kemi C og fysik C så vidt jeg husker. og det kræver eksempelvis Mat A til at komme ind på de fleste studier (hvis ikke alle) på DTU. 

 

de kan ikke engang komme ind på biologi ! på universitetet. for de elever er det jo super nedern at de ikke har fået information om at de ikke kan bruge deres uddannelse til en fløjtende fis hvis de ikke supplerer op på 1-3 fag. 

 

- hvad synes i ? ville i havde søgt erstatning for spildt tid? eller hvad? 

ps: det er hel 3g klasse der har disse vilkår medmindre der er enkelte der har opgraderet fag i år. det drejer sig om Vordingborg Gymnasium . synes også det så ud til det var på samme måde på Næstved. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. november 2012 af Hexaemeron (Slettet)

Der er jo ingen der siger at studieretninger skal være adgangsgivende til noget som helst. De kunne jo bare have undersøgt sagerne inden de søgte ind. 

Alligevel synes jeg godt at det pågældende gymnasium kan bebrejdbes. Linjen er hjerneløst skruet sammen - det er for åndsvagt at lave en udpræget naturvidenskabelig linje som er meget langt fra at være adgangsgivende. At de ikke engang har Matematik A er jo direkte håbløst. Det burde alle naturvidenskabelige linjer (skulle) have. 

Desuden skulle man måske have haft kemi B i studieretningen frem for det ligegyldige fag Idræt B. I sidste ende er det dog kun eleverne selv, som kan holdes "ansvarlige" for deres problemer. De burde have undersøgt forholdende inden de valgte linjen. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. november 2012 af hellerup2900 (Slettet)

Nej, det er absolut ikke gymnasiets skyld!

At de pågældende elever/klasse har valgt linjen (Bio A, Idræt B, Mat B), er helt deres eget ansvar. Gymnasiet handler om, at hver enkel elev selv tager ansvar for undervisningen, og derved også han/hendes egen fremtidsmuligheder. Der var jo ingen der tvang dem til, at tage denne linje? Gymnasiet løj da hellere ikke?

Det er rigtig, at disse fag er total hjernelamme (ubrugelige i de fleste naturvidenskabelige studier). Men du ville ikke kunne søge erstatning eller andet! Da det er elevernes eget valg og derfor deres egen skyld. Så hvis der er nogen man vil give skylden til, så burde det være dem selv!

Det er ikke noget samfundet skal tage op. Gymnasiet har gjort et fornuftigt arbejde ved, at lave en linje som folk med interresse kan deltage i.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. november 2012 af Weezer (Slettet)

Om alle omstændigheder er det da idiotisk lavet af gymnasiet. Især når man tænker på at der har været en del kritik af at alt for mange elever skulle ud at supplere efter gymnasiet. Så hjælper det jo næppe med sådan nogle linjer. Det skal  dog siges at det også kan være lidt svært for gymnasierne, da reglerne for adgangskravene til studierne kan ændre sig fra år til år.
 

Derudover kan man vel også sige at adgangskravene til eks. Biologi måske ikke altid er helt rationelle. eks behøves man aldrig i sit liv at have haft biologi i for at komme ind på biologistudiet, men til gengæld en masse andre fag

Men som de andre nævner er det jo ikke deres ansvar, så der er nok ikke så meget at gøre ved det. Men man må da håbe de ændre det.


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. november 2012 af Jerslev

#3: At man ikke behøver have haft biologi er skam ganske logisk. Biologerne på uni foretrækker selv at undervise de studerende i biologi fremfor "alt det andet" som matematik, fysik og kemi. Det er derfor adgangskravene er "alle de andre fag".

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. november 2012 af Hexaemeron (Slettet)

#4

Men det er underminerende for fagene på gymnasialt niveau. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. november 2012 af Jerslev

#5: Tilsyneladende ikke. :)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #7
06. november 2012 af Hijsa

Wow, det er da noget af det mest latterlige jeg længe har hørt. Hvordan kan man lave en så forfærdelig studieretning der er skruet sammen på denne måde. Det er næsten til at grine af! Ikke engang matematik A, omg.
Du kan jo heldigvis tage suppleringsfag senere på et VUC hvis det er det.

Men når man vælger at tage en gymnasial uddannelse må man da være nogenlunde sat ind i adgangskravende på universiteter og lignende. Man skal i de fleste naturvidenskabelige uddannelser (så vidt jeg ved) have Mat A, Kemi B, Fysik B og Engelsk B.

Og hvad skal man forresten bruge biologi A til? Intet. Det første vi fik af vide af en eller anden studievejleder på vores gymnasium var, at Biologi A ikke er noget krav på nogen uddannelser - selv ikke dem der vil læse biologi. Ja, det er lidt sjovt at tænke på, men sådan er det altså.

3 år spildt? Ja, det kan man så diskutere :) Jeg går ikke ud fra at nogen i din klasse havde en anelse om hvad de ville være før de kom ind i klassen, ellers ville de vide hvilke adgangskrav deres uddannelse krævede, og så ville de måske have undret sig over hvorfor de ikke har matematik på A fx.


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. november 2012 af Weezer (Slettet)

Svar #4

Kender godt årsagen, men det virker ikke så rationelt for en studerende som kigger på kravene. Derudover synes jeg det er dumt, da det er en god ting at man har haft det fag (på et vist niveau) man vil studere, da det vil sikre at dem som vælger det i højere grad ved hvad de går ind til, og det tror jeg vil mindske frafaldet.


Svar #9
07. november 2012 af EgoGeo (Slettet)

hæhæ... det er dejligt at se en masse respons. synes nemlig ikke jeg kunne se nogle andre steder hvor der er diskuteret. (google) .. jeg skal dog lige fastslå at det ikke er mig selv der går på den linje, jeg går på biotek A. men synes det er ærgeligt for dem der går på biologi linjen. 


Brugbart svar (1)

Svar #10
08. november 2012 af mrks (Slettet)

Det er absolut ikke gymnasiets skyld men derimod lovgningen

 

jeg gik  selv på en linje med biologi A matematik B og kemi B og havde således heller ikke adgang til nogen naturvidenskablige studier. måtte derfor supplere både matematik til A og fysik til B for at komme ind på medicinstudiet.

sådan er det, og du burde have været klar over det allerede da du startede i gymnasiet.

 

vil dog sige at det da har været en fordel at have haft biologien på et basalt niveau inden videregående uddannelse. og fortryder slet ikke jeg valgte et fag som var "ubrugeligt" i forhold til adgangskrav


Brugbart svar (1)

Svar #11
11. november 2012 af SuhrB (Slettet)


#10

Det er absolut ikke gymnasiets skyld men derimod lovgningen

 

www.retsinformation.dk

 

Link mig lige hvor henne det er lovgivningens skyld.


Brugbart svar (1)

Svar #12
11. november 2012 af Hexaemeron (Slettet)

Du får ingen paragraf af mig, men jeg kan da godt forklare dig det:

Det er jo ikke gymnasierne, der bestemmer hvilke fag, der giver adgang til hvad. De udbyder blot fagene efter de definerede regler. Dermed er det jo også de, som laver lovgivningen om hvilke fag der er adgangsgivende, der i sidste ende er "ansvarlige" for "problemet" med Biologi A.

Det står naturligvis for gymnasiernes egen regning at udbyde linjen (hvilket der dog ikke er noget principielt problem i, så længe eleverne blot er bevidste om manglen på adgang til universiteterne, efter min mening)


Brugbart svar (1)

Svar #13
11. november 2012 af Kulka1 (Slettet)

Der kan være noget om, at det pågældende gymnasium nok ikke har tænkt sig om, da de oprettede den linje. Og dog. Hvis mange elever har ønsket en linje med netop de studieretningsfag, og det er en linje, der opfylder de obligatoriske vilkår, så kan jeg ikke umiddelbart se problemet. 

Derudover mener jeg da, at man har et ansvar selv at undersøge om, den studieretning man vælger kan opfylde de krav, der stilles til ens drømmestudium (hvis man allerede er klar over det). At man så har været uopmærksom (eller ikke søgt vejledning omkring det) eller ikke har vist, hvad man skulle være før, det var for sent, således man ikke kan skifte studieretning gør "kun" den skade, at i er nødsaget til at supplere året efter. I øvrigt kan man jo søge betinget optag på mange uddannelser, så det kan i jo have in mente. 

Jeg ved ikke med jer. Men størstedelen af de elever fra mit gymnasium på den naturvidenskabelige linjer var udmærket klar over, at man ikke kunne bruge biologi på højniveau (eller andre niveauer) til en dyt, men de valgte det altså af interesse. Tvivler stærkt på, at i vil få medhold i en klage. Desværre. 


Brugbart svar (1)

Svar #14
11. november 2012 af SuhrB (Slettet)


#12

Du får ingen paragraf af mig, men jeg kan da godt forklare dig det:

 

Du behøver forklare mig noget, for du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om.

 

Her er kravene fra lovgivningen til gymnasiernes valg af studieretning:

§ 14. Alle offentlige skoler skal udbyde mindst fire studieretninger, hvoraf der er mindst én studieretning med overvejende humanistisk-sproglige studieretningsfag, én studieretning med overvejende samfundsfaglige studieretningsfag og én studieretning med overvejende naturvidenskabelige studieretningsfag.

Jeg ser ikke noget krav fra lovgiver om bestemte retninger, så du tager fejl når du påstår at de udbyder fag efter "defineret regler".

Hvor er det lovgivningens skyld?


Brugbart svar (2)

Svar #15
11. november 2012 af Thecoolstuff (Slettet)

God og nyttig tråd!

Min lillebror skal til at vælge gymnasium og overvejer stærkt at vælge netop den linje med Biologi A, Idræt B og matematik B. Nu vil jeg lige fortælle ham at hans skal tage det til genovervejelse;)

Tak for at dele jeres erfaringer med os


Brugbart svar (2)

Svar #16
11. november 2012 af allan_sim

#14.

#12 mener vel, at gymnasiet ikke har forbrudt sig mod bekendtgørelsen i henhold til bindinger på fag mv. Således er den nævnte studieretning lovlig at oprette - ikke dermed sagt, at den skal oprettes.


Brugbart svar (1)

Svar #17
11. november 2012 af Hexaemeron (Slettet)

#14

Prøv at læse hvad jeg skriver, og ikke hvad du tror jeg skriver. 

Jeg skriver, at det ikke er gymnasierne, der definerer hvad faget Biologi A giver adgang til, men derimod lovgivningen. Dermed er det jo ikke gymnasiernes, men derimod lovgivningens skyld, at linjen ikke er adgangsrelevant. 

Nu modsiger du i øvrigt også dig selv med dit link til en paragraf. Den siger jo netpo at de skal udbyde bestemte retninger efter nogle veldefinerede regler - nemlig linjer der repræsenterer forskellige fakulteter. Det er da indlysende at linjerne udbydes efter definerede regler, ellers ville man jo netop ikke kunne rette gymnasieuddannelserne mod universiteterne. 

Jeg kan i øvrigt henvise dig til bekendtgørelsen: 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132647

Hvor du bedes læse kapitel 3, der omhandler reglerne for en studentereksamens struktur. Hvis det er for meget forlangt, kan du springe til afsnittet om studieretningsforløb. Det er således de definerede regler, altså rammerne defineret i bekendtgørelsen, som jeg taler om.

Her er et udklip, som er relevant i forbindelse med Biologi A:

§ 21. Mulige studieretningsfag på A-niveau er biologi, engelsk, fransk begyndersprog, fransk fortsættersprog, fysik, græsk, italiensk, kemi, latin, matematik, musik, russisk, samfundsfag, spansk, tysk begyndersprog og tysk fortsættersprog.

Helt udpenslet kan man således sige, at problematikken skyldes at Biologi A er et tilladt fag på A-niveau i en studieretning jf. bekendtgørelsen, mens den imidlertid ikke er adgangsgivende til videregående uddannelse. Så kan man sige, at det er elevernes eget ansvar, men det er en helt anden snak. Det er og bliver lovgivningen, der definerer rammerne.


Brugbart svar (1)

Svar #18
11. november 2012 af mrks (Slettet)

De specifikke adgangskrav (på vderegåendeuddannelser) er fastsat af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser efter indstilling fra universiteterne og fremgår af denne bekendtgørelses bilag 1.... Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140232

Brugbart svar (2)

Svar #19
11. november 2012 af SuhrB (Slettet)

#19

Man skal altid læse stk, 2: efter indstilling fra universiteterne.

Det er for nemt at kaste skylden på "lovgivningen" og skitsere det som et problem at det overhovedet er tilladt for gymnasierne at udbyde A-fag der ikke er adgangsgivende, som #17 gør. Og så kalde det "en anden snak" når man så igen taler om hvem det så er der har ansvaret (eks. eleverne). 

#17 fortsætter videre i en forkert bekendtgørelse og skitsere problemet som et "rammeproblem", der egentlig bare giver gymnasierne frie tøjler til at udbyde et bredt udvalg af fag - for man kan skitsere fuldstændig samme problemstilling ved andre fag end lige biologi, der heller ikke er adgangsgivende til nogen videregående uddannelse. 

#17 skriver også afslutningsvis: "Dermed er det jo også de, som laver lovgivningen om hvilke fag der er adgangsgivende, der i sidste ende er "ansvarlige" for "problemet" med Biologi A."

Hvad der bare lige er gået ham forbi her - er netop § 4 stk. 2 - at det altså ikke er lovgivningen der er noget problem med - fordi lovgivningen ikke definere hvad der udbydes eller hvad der stilles krav om.

Lovgivningen fastsætter i den bekendtgørelse henvist til tidligere - hvem der sidder med ansvaret for det.

Det er i praksis, universiteterne der står med ansvaret, og gymnasierne der står med tilbuddet. 

 

Det er også sådan i praksis, at gymnasierne (indenfor formåen) opretter de linjer de tilbyder til så mange ansøgere der er til dem. Og jeg er simpelthen ikke enig i, at det er lovgivningens opgave at lave en § der siger at gymnasierne ikke må udbyde fag der ikke er adgangsgivende for uddannelserne. 

 

For hvis jeg har lyst til at læse Biologi A, eller Samfundsfag A (som heller ikke engang er adgangskrav til at læse samfundsfag) - så skal jeg da have lov til det, hvis det er mit interesseområde.

 

Jeg selv havde en sammensætning der bl.a. hed

Matematik A
Filosofi C
Samfundsfag C
Fysik A

.. og læser idag Jura....

Det er der ikke nødvendigvis nogen sammenhæng i, og det er altså den virkelighed mange unge møder op i gymnasiet med. Og så er det rart at der er fag der vækker ens interesse som gør at man har lyst til at møde op hver morgen.

Mit problem er at jeg ikke nødvendigvis er enig i, at der er et problem som ikke er løst med kursusfag. For vi skal da ikke tvinge alle til at læse matematik A i tilfælde af at de på et tidspunkt finder ud af at de godt vil læse noget der har dette som adgangskrav. 


Brugbart svar (1)

Svar #20
12. november 2012 af Hexaemeron (Slettet)

For det første har jeg ikke skitseret at det er et problem, at der udbydes ikke-adgangsgivende fag i gymnasierne. Jeg skriver jo netop selv, at man kan mene at det er elevernes eget ansvar - jeg tager dermed ikke stilling til selve sørgsmålet om hvorvidt det er problematisk eller ej. Det er en filosofisk diskussion, som jeg ikke gider at bruge min tid på.  

Det vi diskuterer (eller i hvert fald det jeg diskuterer) er på hvilken banehalvdel bolden er - er det hos gymnasierne eller i lovgivningen at man skal finde årsagen til problemstillingen? Og her giver jeg svaret at det er i lovgivningen - nemlig at universiteterne bestemmer hvilke fag der er adgangsgivende, mens det er gymnasierne der udbyder fag og studieretninger. Deri ligger "problemet" (om man vil kalde det for et problem). 

So jeg selv skriver i mit første indlæg: 

Det er jo ikke gymnasierne, der bestemmer hvilke fag, der giver adgang til hvad. De udbyder blot fagene efter de definerede regler. Dermed er det jo også de, som laver lovgivningen (indskud: læs universiteterne og undervisnigsministeriet) om hvilke fag der er adgangsgivende, der i sidste ende er "ansvarlige" for "problemet" med Biologi A.

Du siger jo sådan set selv det samme. Nemlig at universiteterne definerer de adgangsgivende fag og niveauer mens gymnasierne udbyder linjerne, og at der ikke er nogen direkte sammenhæng derimellem. 

Men jeg er da kun glad for, at du i sidste ende giver mig ret. Tak for det. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.