Fysik

Fysik

02. januar 2013 af kiiiim (Slettet) - Niveau: A-niveau

Da jeg ikke har været ude og interview nogen til min undersøgelse, vil jeg gerne spørge jer der bruger studieportalen. 

Diskuter endvidere følgende:


• Hvorfor er det vigtigt at en bils bremses ikke blokerer ved en katastrofeopbremsning? Jeg tænker her alene på bremselængden.

• Kan ABS bremser forkorte bremselængden ? Hvis ja hvor meget?

• Bestem den kortest mulige bremselængde for en bil der kører 110 km/h. Vejen er våd og den statiske gnidningskoefficient er derfor kun på 0.4. 

• Hvilken betydning har dækkets stand og vejens beskaffenhed for bremselængden?

• Diskuter om de brede dæk har en betydning.Kan brede dæk hjælpe med at nedsætte bremselængden? Dette punkt er især til unge mænd med trang til at køre hurtigt.

• Efter at have besvaret ovenstående, forstår du så hvorfor man mister kørekortet når hastighedsgrænsen overskrides med 70%, dvs. når man kører 85km/h i en 50 km/h zone?
Eller med andre ord- hvad mon bremslængden er vokset med ved en sådan hastighedsoverskridelse?

 

Håber meget i vil svare på dem da jeg skal bruge dem til en undersøgelse.

Jo flere der svare jo bedre vil det blive for min undersøgelse. 

 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. januar 2013 af Andersen11 (Slettet)

Det er jo dig, der laver undersøgelsen. Hvor er dine egne forslag og overvejelser?


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. januar 2013 af Singulariteten (Slettet)

Jeg vil nødig kalde mig ekspert på området, men jeg er ret overbevist om, at ABS'en/det at bremserne ikke blokerer ved katastrofeopbremsning ikke har nogen positiv indvirkning på bremselængden, og at den endda bliver en smule længere med ABS-bremser.

Det der i stedet gør at ABS'en installeres i alle nye biler, er at bilen hele tiden er manøvredygtig i tilfælde af en katastrofeopbremsning, hvilket den ikke vil være, hvis bremserne blokerede og dækkene dermed låstes fast i én position. På den måde vil man kunne bremse ned og vige udenom en forhindring, hvorimod et sammenstød med denne forhindring ville være uundgåeligt, hvis bremserne havde låst sig fast.

Bredere dæk ville give mere vejgreb og dermed formentlig nedsætte bremselængden, men bilens vægt ville så også blive øget, og der kunne måske komme nogle manøvreringsproblemer grundet større dæk, som måske ville trække ned i den positive indvirkning fra det øgede vejgreb

Dine matematiske/fysiske problemstillinger bør du selv kigge på, som Andersen11 nævner

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. januar 2013 af hesch (Slettet)

#2:  Jeg ( bilist med 41 års erfaring ) giver dig helt ret, specielt når vejgrebet er forskelligt for forskellige hjul. Så har ABS en tendens til at bremse alle fire hjul med en ens fælles kraft, der forhindrer hjulet med mindst vejgreb i at blokere. Dette er aktuelt på pletvis glat vej, eller hvis du kører ud i en regnvåd græsrabat med det ene hjulpar, nu undvigemanøvre er på tale:  Bilen er styrbar, men bremser ikke, det er ret ubehageligt, nærmest skræmmende.


Skriv et svar til: Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.