Matematik

Nulpunkt

14. april 2013 af Duddi92 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har en opgave, hvor man skal finde nulpunktet:

f(x) = (x-3) (e^x-1)

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal løse den. 

Jeg ved jeg skal bruge nulreglen, men er i tvivl om hvordan man gør det.

Især pga. e^x. 

Er der nogle søde og kloge hoveder, der vil hjælpe mig? :-)

 

på forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2013 af Andersen11 (Slettet)

Benyt nulreglen. Den oprindelige ligning spaltes i de to ligninger

x-3 = 0 ∨ ex -1 = 0 ,

der så løses hver for sig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. april 2013 af Jerslev (Slettet)

#0: Nulreglen siger, at enten skal

x-3 = 0 eller også skal e^x -1 = 0

At finde en rod efter det første udtryk er nemt, og det andet kan du omskrive til: e^x = 1 og så kan du enten tage den naturlige logaritme på hver side eller overveje, hvad du altid kan opløfte et tal til for at få tallet 1.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2013 af Jerslev (Slettet)

#1: Sidder vi altid og stalker forummet? :) Jeg tror, jeg kan nævne nogle få individer, der altid svarer. :P


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. april 2013 af Andersen11 (Slettet)

#3

Det er nu ikke altid, men jeg kigger af og til ind i min eftermiddag.


Svar #5
14. april 2013 af Duddi92 (Slettet)

Det gør ikke mig noget, at i stalker forummet! :D.

Mange tak for de hurtige svar.. Jeg prøver mig frem! :-)


Skriv et svar til: Nulpunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.