Matematik
(e^-x)'
Overskriften giver sig selv.. Men hvordan differentiere jeg dette?
Eller, hele funktionen der skal differentieres er -(1/4)xe-x
Svar #4
28. august 2013 af SuneChr
Må være x og ikke "gangetegn" i # 0 sidste linje. x må ikke bruges som gangetegn her.
f(x) = - 1/4 x
g(x) = e- x
Funktionen, der skal differentieres, hedder da f·g og (f·g)' = f '·g + f·g '
Svar #5
28. august 2013 af Stats
Ok, jeg kigger på en ligning hvor de har skrevet
-(1/4) (xe-x)' = -(1/4) [(x)'e-x + x(e-x)']
= -(1/4) [1e-x + x(-x)'e-x] = -(1/4) [e-x - xe-x] = -(1/4)e-x(1-x)
Og det er fra rød farve, til gul farve, det er lige her jeg er i tvivl
Mvh Dennis Svensson
Svar #6
28. august 2013 af LubDub (Slettet)
- (1/4) • (x•e-x)' = - (1/4) • (x ' • e-x + x • (e-x)' ) = - (1/4) • (1•e-x + x•(-1)•e-x) = - (1/4) • (e-x - x•e-x)
Svar #7
28. august 2013 af Stats
Ok, så ved den gule streg i #5
der skal den ikke hedde: - (1/4) · (e-x + x·(-x)'·e-x) ? Det er da lidt forkert at det har skrevet (-x)' så, eller?
Det ændre godt nok ikke på resultatet men alligevel?
Mvh Dennis Svensson
Svar #8
28. august 2013 af LubDub (Slettet)
#7
(e- x ) ' = (- x)' • e- x
ligesom
(ex )' = x ' • ex
... det er en sammensat funktion
Svar #9
28. august 2013 af Stats
er det så på grund af at det er en sammensæt funktion? f(x) = ex og g(x) = -x
h(x) = f o g(x) = f(g(x)) Hvor h'(x) = (f(g(x)))' = f'(g(x)) · g'(x) ??
Mvh Dennis Svensson
Svar #12
28. august 2013 af SuneChr
Samlet set, er resultatet af differentieringen formodentlig
Det samme, som # 6 kom frem til.
Svar #13
28. august 2013 af Krabasken (Slettet)
# 2 er helt korrekt - brug det.
Og lad så være med at bruge x som gangetegn - det er meget forvirrende
x er et bogstav
Gangetegn er • eller *
:-)
Skriv et svar til: (e^-x)'
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
