Matematik

Differentialregning

08. maj 2006 af qweqweasd (Slettet)
hej..

jeg har funktionen f(x)=(3/4)x^4+x^3-3x^2-5

jeg skal nu forklare forløbet af grafen ved hjælp af differentialregning.

Hvad menes der med det? ved ikke helt hvad jeg skal gøre andet end jeg nok først skal differentiere den. (Har fået den til: 3x^3+3x^2-6x)

-----

I en anden opgave har jeg N(t)=(200)/(1+19*e^-0,1*t) og skal gøre rede for at væksthastigheden N´(t) kan skrives som
N´(t)=(380*e^-0,1*t)/(1+19*e^-0,1*t)^2

har fundet frem til at jeg skal bruge
(f´(x)*g(x)-f(x)*g´(x))/(g(x))^2

men får det til at give N´(t)=(3800*e^-0,1*t)/(1+19*e^-0,1*t)^2
hvad gør jeg galt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2006 af ibibib (Slettet)

Sæt f'(x)=0 og løs ligningen. Start med at sætte x uden for en parantes.

Svar #2
08. maj 2006 af qweqweasd (Slettet)

så i den første opgave menes der bare at jeg skal bestemme monotoniintervallerne, og ud fra det forklare forløbet?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. maj 2006 af ibibib (Slettet)

Ja

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2006 af ibibib (Slettet)

2) Når du differentierer e^(-0,1t) skal du huske at gange med -0,1.

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2006 af sontas (Slettet)

#2 Jeg kan forstå du er i tvivl, når der spørges så løst... men ja monotoniforhold (herunder hvor der globale og lokale ekstrema) må vil være det, der efterspørges.

Svar #6
08. maj 2006 af qweqweasd (Slettet)

tusind tak :D

Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.