Matematik

Hvordan lyder spørgsmålet?

11. juni 2006 af Amigo (Slettet)
Hej folkens.

Jeg skal til årsprøve i mdt. matematik i morgen - 1.g. Jeg vil i den forbindelse gerne høre, hvordan et spørgsmål kunne lyde? Vi har fået opgivet mulige emner, så vi kan principielt forberede alle emner og være sikre på at komme op i et af dem. Men hvordan vil spørgsmålet/opgaven lyde?

På forhånd tak.

Amigo

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2006 af Astridtm (Slettet)

Jeg skal til matematik eksamen her på fredag, C-niveau, 1.g, og vi har fået eksamensspørgsmålene udleveret...

Der ønske en redegørelse for ensvinklede trekanter og forstørrelsesfaktor. Der ønsket afstandsbestemmelse ved hjælp af ensvinklede trekanter.

Der ønskes en redegørelse for beregning af vinkler og sider i den retvinklede trekant.

Der ønskes et bevis for Pythagoras' saætning. Gør rede for sinus og cosinus i den retvinklede trekant.

Der ønskes en redegørelse for begreberne fremskrivningsfaktor og renteformlen.Gør rede for hvordan man finder vækstraten og antallet af terminer.

Gør rede for den lineære funktion y=ax+b. Kom ind på betydningen af a og b samt ligefrem proportionalitet.

Gør rede for den eksponnentielle vækstmodel y=b*a^x. Kom ind på betydningen af tallene a og b samt betemmelse af fordoblings og halveringskonstant.

Gør rede for potenssammenhæng mellem to variable y=b*x^a. Kom ind på betydningen af tallene a og b og på hvordan a og b bestemmes.....

det var lige lidt af dem - håber det kan bruges til læsningen!

Held og lykke i morgen...

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2006 af parisa (Slettet)

det er ofte "redegørelser"; vise brugen af en formel og hvordan man kommer frem til den formel; beviser og lign.
Ofte skal de også sættes ind i en sammenhæng, fx exponentiel vækst og dertil sammehængen med rentesregning osv.

håber du kan bruge det til noget=)

Svar #3
11. juni 2006 af Amigo (Slettet)

Men er der så i opgaveformuleringen givet to punkter, hvis man bliver sat til at eksemplificere brugen af eksempelvis f(x) = b*a^x?

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juni 2006 af Waterhouse (Slettet)

Nej, det klart mest brugte til eksamener er, at man ikke regner på eksempler, men på det generelle tilfælde. Du kan f.eks. blive bedt om at gøre rede for hvordan man finder a og b i en eksponentiel udvikling f, hvis det oplyses, at punkterne P:(x1,y1) og Q:(x2,y2) ligger på grafen for f. Ud fra det kan du så f.eks. først vise hvordan man kan finde a, og herefter b vha. indsættelse.

Svar #5
11. juni 2006 af Amigo (Slettet)

#4: Men så er der vel mere end lige dét spørgsmål?

Der er mange, der frygter matematik, og det gør jeg så sandelig også, men hvis det, du siger, er korrekt, så skal man da være lettere beruset for ikke at hive en god karakter hjem?

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juni 2006 af Benjamin. (Slettet)

Vi fik i vores klasse også udleveret "spørgsmålene" pga. den nye bekendtgørelse:

1. Andengradsligningen
Du skal gøre rede for løsningsmængden til andengradsligningen: ax² + bx + c = 0

2. Funktioner
Du skal gøre rede for begreberne funktion og omvendt funktion.
Du skal også komme ind på monotoni, maksimum og minimum samt sammensætning af funktioner.

3. Andengradspolynomiet
Du skal bevise toppunktsformlen
Du skal også komme ind på løsning af andengradsuligheder

4. Klassisk geometri
Du skal bevise sætningerne om hhv. vinkelhalveringslinjer og medianer i vilkårlige trekanter.

5. Klassisk geometri
Du skal bevise sætningerne om hhv. midtpunktstransversaler og midtnormaler i vilkårlige trekanter.

6. Statistik
Du skal forklare om de centrale størrelser (statistiske deskriptorer) indenfor ugrupperede observationer.
Forklar endvidere hvordan man indenfor grupperede observationer tegner histogrammer og sumkurver.

7. Trigonometri
Du skal bevise cosinusrelationerne.
Forklar endvidere om anvendelse af sinusrelationerne.

8. Trigonometri
Du skal bevise formlerne med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Du skal desuden bevise sinusrelationerne.

9. Potensfunktioner og andengradspolynomiet
Du skal bevise toppunktsformlen
Du skal endvidere forklare, hvordan grafen for potensfunktioner afhænger af eksponenten, når denne er hel.

10. Andengradspolynomiet
Du skal bevise sætningen om rødder og faktoropløsning af andengradspolynomier.
Du skal endvidere forklare, hvordan man løser andengradsuligheder.

11. Eksponentielle udviklinger
Du skal bevise formlen for grundtallet i forskriften for en eksponentiel udvikling.
Udled ud fra Kn = K0 (1 + r )n formlen til bestemmelse af n.
Forklar hvordan man både grafisk og ved beregning kan løse ligninger, hvor eksponentielle udviklinger indgår.

12. Eksponentielle udviklinger og lineære funktioner
Du skal bevise formlen for grundtallet i forskriften for en eksponentiel udvikling.
Du skal endvidere bevise formlen for hældningskoefficienten for en lineær funktion.
Forklar hvordan man både grafisk og ved beregning kan løse ligninger, hvor lineære funktioner indgår.

13. Trekanter
Du skal bevise sætningen om vinkelsummen i en trekant.
Du skal endvidere bevise Pythagoras’ sætning samt dennes omvendte sætning.
Forklar hvordan man beregner vinkler og sider i trekanter.

14. Trekanter
Du skal bevise formlerne med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Du skal desuden beregne eksakte værdier for sinus og cosinus til udvalgte ”pæne” vinkler.
Forklar hvordan man beregner vinkler og sider i trekanter.

#3-5 Måske er det forskelligt, men jeg har hørt fra flere, at det er godt at komme med et eksempel på det generelle.

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. juni 2006 af Benjamin. (Slettet)

#6 Rettelse:

11. ... K_n = K_0·(1+r)^n ...

Svar #8
11. juni 2006 af Amigo (Slettet)

Du skal endvidere forklare, hvordan grafen for potensfunktioner afhænger af eksponenten, når denne er hel.

Brugbart svar (0)

Svar #9
11. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

http://peecee.dk/?id=43122

Jeg kan ikke bare copy/paste spørgsmålene, da det vil blive et problem med de sidste spørgsmål, men se linket.

Jeg skal selv op på onsdag.

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

#4
Men det kan da godt forekomme? Se linket i #9, spørgsmål 14-15, der skal vi tage udgangspunkt i et konkret eksempel.

Brugbart svar (0)

Svar #11
11. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

Hvad vil I andre 1g'ere helst op i, og hvad vil I helst undgå?


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. juni 2006 af Hvamos (Slettet)

ang #6 så har det at I har fået udleveret spg allerede nu intet at gøre med den nye reform. det har alle dage været lovligt og normen at eleverne i mat. og fysik har fået udleveret deres spørsgmål i 1.g når det har været en prøve.

og til #5 så er det ganske nemt at få en høj karakter i matematik i 1.g sålænge du blot er bevidst om det som du nu engang snakker om. hvis du kommer gennem din bevisførsel uden fejl og med alle detaljerne i orden så er 10 og 11 ikke langt væk - og beviserne i 1.g er meget simple.

Brugbart svar (0)

Svar #13
14. juni 2006 af Leah (Slettet)

#11
vil helst op i russisk
vil mindst op i alle de fag jeg skal/har været oppe i (historie, tysk og matematik)

#12 - de er bestemt ikke simple hvis man er en idiot til matematik som jeg er (:

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. juni 2006 af allan_sim

#12.
"det har alle dage været lovligt og normen at eleverne i mat. og fysik har fået udleveret deres spørsgmål i 1.g"

Det er noget decideret sludder. Du har ret, når der er tale om en årsprøve, men her er der tale om en eksamen, og der er det først med indførelsen af den nye reform, at eksamensspørgsmålene må offentliggøres før eksamen.

Brugbart svar (0)

Svar #15
02. marts 2008 af Sintiahhx (Slettet)

bestemmelse af forskrift ud fra 2 punkter. ???

Brugbart svar (0)

Svar #16
24. maj 2008 af kellekelle (Slettet)

Til alle jer som nu skal op i mundtligt matematik på c-niveau.
Er der nogen der har svarene på alle de eksamensspørgsmål, som man må få på forhånd og som i har lagt op herinde?!

Skriv et svar til: Hvordan lyder spørgsmålet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.