Matematik

Bevis for toppunkt

11. september 2006 af ch007 (Slettet)
Jeg har brug for hjælp...

Skal fremlægge i morgen tidlig...

Jeg har fundet hjælp her:

http://akira.ruc.dk/~gud/euc02/matb/v3_toppkt.htm

Men er gået død i slutningen...

Jeg har selv postet lidt her:

http://www.houlborg.dk/eksperten/mat.jpg

Men jeg får jo:

d/4a og ikke -d/4a. Hvad går galt??

HJÆLP.

PS Er ikke hjemme før i aften kl 23, så jeg håber, I forstår spørgsmål :)

Svar #1
11. september 2006 af ch007 (Slettet)

Det går galt, hvor jeg har -b^2, men hvordan skal jeg så gøre??

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. september 2006 af Duffy

Du har glemt et minus foran d ved det sidste lighedstegn.

For D = b^2-4ac

og dermed er

-D = -(b^2-4ac) = 4ac-b^2


Hvis du kigger grundigt på udregningerne vil du se at du har det samme som ude til venstre og det kun er ved det sidste lighedstegn det går galt for dig.

Svar #3
11. september 2006 af ch007 (Slettet)

aGGGH hvad sker der!

Selvfølgelig. Hvad tænker jeg på?

Tænkte lige at d=4ac-b^2

Dooo

Takker. Flot

Skriv et svar til: Bevis for toppunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.