Almen studieforberedelse (AT)

METODER

24. juni 2008 af M-M-A (Slettet)
Skal man beskrive metoder generelt eller bare i forbindelse med sin egen opgave?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. juni 2008 af Camillø (Slettet)

Du skal kun beskrive den metode, som du har brugt i din synopsis :)

Svar #2
24. juni 2008 af M-M-A (Slettet)

jamen jeg har brugt internettet til at skrive om Iran/Irak krigen..

I min synopsis har jeg skrevet at jeg vil gå ind og interviewe nogle ofre og andre der har været indvolveret...


Hvordan skal jeg gøre det?

Brugbart svar (3)

Svar #3
24. juni 2008 af Camillø (Slettet)

Du går i 2.g ikk?

Jamen at gå på internettet er jo ikk en metode! Det er jo dit materiale. Du skriver at du gå ind og interviewer nogen - når du gør det bruger du den kvalitative metode - den handler kort sagt om at den: har selvsagt et kvalitativt fokus. Her handler det ikke om sammenligning, men om indlevelse. Man kan betragte den kvalitative forsker med en minearbejder, der trænger længere og længere ind i en mine for at finde svar på nogle af livets gåder og måske finde nogle guldkorn, som kan bruges til at sige noget om verden på. Et kvalitativt fokus er altså et fokus i dybde, hvor et kvantitativt fokus er et fokus i bredden.

Er dit emne: Krig, medier og teknologi?
Her er mit metode afsnit: (fik 12)
Kombination af to fakulteter:
• Samfundsfagligt fakultet:
Fænomenologisk/induktiv tilgang:
- Undersøge det specifikke samt forstå fænomenet ud fra den helhed det indgår i ? formålet er at udtale sig om Irak krigen (Modsat er hypotetisk deduktiv: At udtale sig om noget generelt i stedet for enkelte tilfælde ? Og det er ikke det vi vil!)
- ? Hermeneutisk erkendelse (fænomenologisk retning)– derfor et godt sammenspil mellem fakulteterne: Prøver i højere grad at forstå fænomenet indefra.
- Når man bruger en fænomenologisk tilgang viser det er man ikke har megen tiltro til de generelle årsager – dvs. at man ikke tror, at der gælder noget generelt ved en konkret adfærd (Krigen i Irak kan derfor ikke forklares ud fra det generelle, men ud fra det specifikke).
o Gyldig generel viden: Opnås ved at foretage gentagne analyser (eller observere dem) af samme fænomener og se om samme ting påvirker og spiller ind.
- Generaliseringer:
o Induktiv logik/ Analogislutning: Ud fra nogen fænomener finder du noget generelt (egenskaber) og derud fra skaber man en teori.

Forskelle og ligheder ved en induktiv og deduktiv tilgang til en undersøgelse:
Forskelle: Ved den
o Deduktive har man allerede en hypotese (eller forklaringsmodel) på baggrund af teori/det generelle. Den går fra det generelle --> Specifikke --> Generelle, så den deduktive arbejdsmetode har man nærmest allerede et facit.
? Ligger op til kvantitative metoder (Observation, Spørgeskema)
o Induktive går mere åbent til værk. Den går fra det specifikke --> Generelle, det er fordi, at den ikke har noget som er generelt.
? Ligger op til kvalitative metoder (Observation, Interview)
Ligheder: Man prøver at finde frem til noget generelt.

• Humanistisk fakultet:
Komparativ/hermeneutisk tilgang:
- Komparativ betyder at sammenligne
- Den hermeneutiske cirkel - kræver forståelse for delene i teksten - man må cirkulere mellem del og helhed. (Teori: retorik, sproglige virkemidler og appelformer = Stilistiske og retoriske argumentationsanalyser) for at forstå helheden og omvendte

Brugbart svar (1)

Svar #4
24. juni 2008 af Camillø (Slettet)

Spørgsmålstegnet er i mit word dokument et punkt :)

Skriv et svar til: METODER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.