Studievejledning

HTX - for teknisk?

23. april 2009 af PeterRasmussen94 (Slettet)

 Hej allesammen

Jeg overvejer hvilket gymnasium jeg skal gå på og valget er kogt ned til to forskellige: HTX og STX.

Jeg har lige været på besøg begge steder og syntes at HTX var for vildt, men jeg har en betænkelighed. HTX reklamerer konstant for hvor praktiske de er og hvor mange fysiske eksperimenter og lignende man kommer til at lave. Det er i sig selv fedt nok, men nu er det sådan at jeg mest hælder til en matematisk studieretning fordi jeg godt kan lide matematik. Problemet er at jeg ikke kan udholde tanken om at få en form for matematik hvor der hele tiden skal spildes tid på at regne og afprøve matematiske løsninger på "virkelige problemstillinger". Tror i at det er en risiko?

Jeg vil ikke have noget imod en smule praksis. Det skal bare ikke være det hele der ikke er algebra og teori.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. april 2009 af Jerslev

#0: Prøv at tænke videre end gymnasiet. Det hjælper tit på valget; Kunne du se dig selv som ingeniør eller fysiker/matematiker?

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. april 2009 af DennisDeH (Slettet)

Forskellen på HTX og STX er ikke at STX er teori og HTX er praksis. På HTX lærer du stort set det samme teori i matematik og fysik, samme høje niveau som STX, men du kommer lidt oftere i laboratoriet og tester om teorien passer. Denne mere pragmatiske tilgang til tingene gør (vil jeg vove at påstå) en bedre i stand til at se hvordan teorien hænger sammen.

I matematik er vi HTX'ere dog aldrig i laboratoriet (hvad skulle vi teste?). Vi laver masser af matematik-projekter om et emne, der for det meste er hentet i virkelighedens verden, fx har vi i min klasse lavet projekt om bl.a. optimering, storebæltsbroen (funktioner), Paris' kloaksystem (analytisk plangeometri, integralregning) og senest et integralregningsprojekt om beregning af tyngdepunkter for nogle plader. Så vidt jeg er bekendt, er den eneste forskel i matematikpensummet at på STX har man differentialligninger, mens man på HTX har vektorer i 3D. At de fleste tekniske gymnasier så tager differentialligninger som supplerende stof, er en anden sag.

Mange HTX'ere bliver ingeniører eller lignende, men næsten lige så mange tager en naturvidenskabelig uddannelse, såsom fysik, astronomi, matematik-økonomi eller matematik. STX er ikke "bedre" hvis man vil have en naturvidenskabelig uddannelse, den er bare bredere mht. fag. På HTX er alle fag på en eller anden måde koblet sammen med naturvidenskab eller teknologi. Det er en smagssag hvad man skal vælge :).


Svar #3
23. april 2009 af PeterRasmussen94 (Slettet)

 Tak for svarene. Jeg tror det bliver HTX :-)

til dig Jerslev så tror jeg at jeg bliver matematiker eller lignende.

By the way: Jeg er ret sikker på at man også har vektorer i 3d på stx. Har læst en halv lærebog fra a-niveau.


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. april 2009 af Jerslev

#2: Rumgeometri dækkes også obligatorisk på STX. I hvert fald under gammel reform.

#3: Hvis du ser dig selv mest som matematiker, så vejer teorien mest for dig, og så er det STX, du skal tage. I enden er der virkelig ikke stor forskel på HTX og STX pensa.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. april 2009 af DennisDeH (Slettet)

Som sagt var jeg heller ikke sikker ;).

Hvis du kigger på ug.dk under Matematik A (STX) og Matematik A (HTX), så ser det umiddelbart ud at pensum er det samme, bortset fra at statistik ikke er pensum på HTX. Der står at IT er en integreret del i det daglige på HTX, mens det er mere bruges til opgaveløsning på STX.

#4 Din påstand om at man hvis man er teoretiker, så er det STX man skal tage, er ubegrundet, hvilket også kan ses i nedenstående materiale hentet fra ug.dk. Forskellen ligger i at der på HTX køres mange projekter (mundtlig eksamen Mat A på HTX tager udgangspunkt i et af de 10 obligatoriske projekter man har lavet gennem 3 år, hvor man så gennemgår beviser, ræsonerer, og forklarer valg af metode mv.).


Indhold Matematik A (STX)

* Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner, polynomier, eksponentialfunktioner, potensfunktioner og logaritmefunktioner, cosinus og sinus.
* Anvendelse af differentialregning til at svare på spørgsmål om væksthastighed, til at løse optimeringsproblemer og til at opstille ligninger for, hvorledes givne variable ændrer sig.
* Anvendelse af integralregning til at løse sådanne ligninger, der beskriver vækst og ændring i givne variable størrelser, samt til at beregne arealer og rumfang.
* Anvendelse af vektorregning til at beskrive og løse plan- og rumgeometriske problemer. Anvendelse af trigonometri til at beregne sider og vinkler.
* Statistiske og deskriptive metoder til at beskrive og fortolke et datamateriale. Metoder til at vurdere stikprøver med henblik på den statistiske usikkerhed.

Indhold Matematik A (HTX)

* regningsarternes hierarki, reduktion, ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it, faktorisering, regler for regning med potenser, rødder og numerisk værdi
* enhedscirkel med vinkelmål i radianer og grader, definition af cosinus, sinus og tangens
* grundlæggende klassisk geometri og trigonometri, bl.a. trekantsberegninger på retvinklede og vilkårlige trekanter, beregning af overfladeareal og volumen af rumlige figurer (prisme, cylinder, kegle, keglestub, pyramide, pyramidestub, kugle, kugleudsnit og kugleafsnit)
* analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem og brug af analytiske beregningsmetoder
* vektorregning i plan og rum, fx vektorkoordinater, skalarprodukt, krydsprodukt, projektion af vektor på vektor, opløsning i komposanter, linjer, planer, afstande, vinkler, kugler, tangentplaner
* funktionsbegrebet, egenskaber ved funktioner af følgende typer: polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, beskrivelse af en graf, bestemmelse af en forskrift, herunder benyttelse af regression, ligningsløsning og anvendelse af funktioner ved opstilling af modeller og løsning af tekniske eller naturvidenskabelige problemstillinger
* beskrivelse af vektorfunktioner i planen, herunder definition af en vektorfunktion, tangent-, hastigheds-, og accelerationsvektor, fart, anvendelse af vektorfunktioner i forbindelse med tekniske eller naturvidenskabelige problemstillinger
* grænseværdibegrebet, definition og tolkning af differentialkvotient generelt og specielt for ovennævnte funktioner samt regneregler for differentiation af sum, differens, produkt og kvotient af to funktioner, sammensætning af to funktioner samt omvendt funktion
* monotoniforhold, lokale ekstrema og optimering og disses sammenhæng med differentialkvotienten
* integration (bestemt og ubestemt) af ovennævnte funktioner, bl.a. areal- og volumenberegning ved integration, regler for integration af sum og differens af to funktioner samt for funktion multipliceret med konstant
* brug af it og matematikprogrammer på pc eller lommeregner til symbolsk og talmæssig matematikbehandling, simulering og fortolkning af resultater, benyttelse af it-værktøjer til opbygning af en besvarelse med korrekt matematisk notation


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. april 2009 af Jerslev

#5: Tja, min påstand er vist mere rettet på de efterfølgende studier. STX'erne hos os kan lidt mere matematisk end HTX'erne, mens der ikke er nogen nævneværdig forskel i fysikken. Men det kan jo også skyldes dårlige lærere eller andet gejl.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (2)

Svar #7
03. september 2009 af JeppeOverlade (Slettet)

Det lyder som om, at du skal på HTX.

Jeg går selv på HTX nu. Jeg er meget begejstret for de måder der undervises på. Hvis du selv ligger noget i det, så får du alt det du vil igen. Egen insats det er den der giver karakterene. Du kommer ikke til at fortryde det. :)


Skriv et svar til: HTX - for teknisk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.