Tysk

Tysk A - Skriftlig eksamen

22. maj 2009 af Libnan (Slettet)

Hej alle. Så er tiden til tysk skriftlig a stx eksamen på vej. Jeg vil gerne vide nogle ting hvis i kan hjælpe.

Gode råd?

Hvor meget  vil i sige de forskellige opgaver skal fylde? ( Da der ikke står hvor mange ord ligesom i engelsk)


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2009 af Jekoa (Slettet)

Hejsa...

Jeg skal også til skriftlig eksamen, og vi har spurgt vores tysklærer, som vist har søgt på uvm.dk

Det han kom frem til er, at:

Delopgave 2 ca. skal fylde ca. 300-350 ord.

Delopgave 3 skal ca. fylde 150 ord.

Det gør vist ikke noget at skrive lidt for meget, men lad være med at skrive side op og side ned, det giver vist ingen credit.....

vh


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Det giver credit at skrive meget, hvis man ikke gentager sig. Hvis din grammatik ikke er den bedste, skal man selvølgelig heller ikke begynde at skrive en roman..

Gerne skrive meget, bar eikke gentage sig selv.

Man, I er heldige at skulle op i skriftlig tysk.. Jeg har tysk på A-niveau og skal hverken op i skriftlig eller mundtlig tysk :( Jeg blev stiktosset!


Svar #3
22. maj 2009 af Libnan (Slettet)

Mange tak. Altså vi plejede at aflevere 1 side og en halv ca. det er så med enten oversættelsen eller zusammungfassung :)


Svar #4
22. maj 2009 af Libnan (Slettet)

Helt klart, ingen gentagelser og okay grammatik så skader det ikke. Der skal dog heller ikke være tom snak bare for at få det til at fylde.

Hvordan kan det være du ik kom op i skriftlig? Det troede jeg næsten alle var sikre på da det er studieretningsfag eller A fag?


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Jeg har fået at vide, at Opgave 2 som tommelfingerregel skal fylde ca. 2-3 gange så meget som opgave 3.. Så hvis du begynder at skrive meget, så overhold det


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Jeg har valgt tysk A som valgfag ... altså som mit 5. A-fag.. Da det er et valgfag er det ikke 100% sikkert :( jeg er så bitter over det!!!


Svar #7
22. maj 2009 af Libnan (Slettet)

Ja det har vores lærer også sagt, opgave 2 vigtigst fordi det kerne teksten osv.

Men ærgeligt, så må du give den ekstra i dem du skal op i :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Ja det gør jeg selvfølgelig, men det er da bare ærgeligt... var temmelig sikker på, jeg skulle op i det, siden det var et A-fag :(

nå.. men al held og lykke på mandag! Skænk mig en tanke, når I sidder der og skriver tysk stil :'(

:D

seb


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. maj 2009 af Jekoa (Slettet)

Det skal vi nok - selvom så dejligt er det vel heller ikke at skrive tysk hehe...

Ej jeg var godt nok også træt af ikke at trække det mundtligt... I stedet trækker jeg engelsk, som er mit hadefag...

Så i stedet for et næsten sten sikkert sikkert 12-tal, så må jeg nøjes med et næsten sten sikkert 4-tal - øv!!!

Men sådan er det jo.... Så trak jeg dog heldigvis biologi, så det kunne da være værre.....

"Det giver credit at skrive meget, hvis man ikke gentager sig. Hvis din grammatik ikke er den bedste, skal man selvølgelig heller ikke begynde at skrive en roman..

Gerne skrive meget, bar eikke gentage sig selv."  Ikke nødvendigvis - jeg vil hellere sige, at det ikke trækker ned så... Man skal så vidt muligt holde sig til det antal ord, som uvm siger... Nogle hader at læse mere end de skal - jeg er en af dem ;-)


Brugbart svar (3)

Svar #10
22. maj 2009 af danielruhmann

Hvad angår selve eksamen, så er der selvfølgelig mange ting, man kan gøre forkert.

Oversættelse: Kongruens, kasus, præpositionelle styrelser, ordstilling. Er det alle ting, du har styr på?

Afsnit 2: Her er det altid godt at have udarbejdet et par vendinger: Fx Am Anfang der Geschichte. Nachdem er dies und jenes gemacht hat... Bemerkenswert ist es, dass. Undgå gentagelser af småord: Benyt en variation af "und, danach, zudem, worauf, im nächsten Moment" usw.

En indledning er også altid god at have: In der von der Verfasserin XX geschriebenen Geschichte, XXX, die letzten Sommer erschien, wird die Beziehung zweier junger Menschen....

Afsnit 3: Egne meninger. Ich bin der Ansicht, dass. Aus meiner Sicht hätte er es anders machen sollen. Dementsprechend ist es klar, dass. In Anbetracht dessen kann man sich die Frage stellen, inwiefern...

Hvis du har nogle konkrete ting, du gerne vil have svar på, så skriv endelig...


Brugbart svar (1)

Svar #11
22. maj 2009 af Jekoa (Slettet)

Hmm vil du egentligt sige, at det er bedst at benytte konjunktiv ved den indirekte tale i præsens til eksamen....

Altså normalt kan jeg bedst lide at holde det i konj. i stile og sådan, men hvis jeg skriver med en tysker (hvilket jeg af og til gør), så bruger jeg stort set aldrig konj. ved indirekte tale (medmindre selvfølgelig at der skrives i datid)... Og det gør de heller ikke...

Men det kommer nok an på, hvor formelt man vil gøre det...


Brugbart svar (1)

Svar #12
22. maj 2009 af danielruhmann

#11

Der kommer da helt an på, om du kan finde ud af at bruge konjunktiv I (går jeg ud fra, du mener) korrekt. Bare du ikke hopper rundt i tempus.

Du kan jo sende mig en af dine stile, hvor du har benyttet meget konjunktiv... Så kan jeg fortælle dig, om jeg synes, at du burde have anvendt ren præsens eller om du har brugt konjunktiv korrekt...


Brugbart svar (1)

Svar #13
22. maj 2009 af Jekoa (Slettet)

Jamen det kan jeg da godt - mange tak...

Hmm desværre har jeg ikke gemt mange af mine stile, men sender lige en af dem jeg har... Der skulle gerne være lidt konjunktiv i...


Brugbart svar (1)

Svar #14
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

#9 jeg videregiver bare min erfaring. Jeg skriver altid lange stile og bliver altid rost for det.

Derudover har min lærer sagt, at når hun retter stile og ser konjunktiv 1, så bliver hun simpelthen så glad så glad! Hvis man behersker konjunktiv 1, skal man helt klart vise, man gør det!


Brugbart svar (3)

Svar #15
22. maj 2009 af danielruhmann

#14

Sådan en gang vås. At eleverne ved, at der er noget der hedder konjunktiv I, er ok. At eleverne kan anvende det korrekt - lad også det være ok. Men hvis man ser, hvordan konjunktiv I i øjeblikket kæmper en sej kamp for overhovedet at overleve i det tyske sprogbrug, så tror jeg, at din lærer bør tage sin applaus tilbage. Ud over faste vendinger, i aviser og i akademiske tekster, så er konjunktiv I ved gå gevaldigt i glemmebogen. Unge tyskere ved ikke mere, hvordan man bruger det (at udlændinge på danske gymnasier får ros, det lader vi bare stå).

Hvis du kan skrive et korrekt tysk og viser, at du kan bruge nogle vendinger, som ikke alle er hugget fra Gyldendal, så burde din lærer give ros. Se bare i GTG - hvis man mente, at konjunktiv I var vigtigt, så havde man nok ofret lidt mere blæk på dette emne. Og GTG henvender sig, ifølge forfatterne, "primært til BA-niveauet på universiteterne samt seminariernes linjefag og sekundært de gymnasiale uddannelsers højeste niveau" (uddrag fra bogens bagside).

Der er selvfølgelig undtagelser. Hvis eleven virkelig er god til tysk og kan skrive et mere eller mindre flydende tysk, så kan han da også godt vise, at han kan anvende konjunktiv I korrekt. Dog skal fokus ikke ligger på, om man nu får brugt nok konjunktiv eller ej. Det er ikke det, som lærerne og censorerne går efter...


Brugbart svar (2)

Svar #16
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Hvordan kan du påstå, det er vås?? Min lærer skal rette mange eksamensstile og har pænt mange års erfaring med det. Desuden kender hun mange af de andre tyskelærere og censorer..

Det er ganske uvæsentligt, om konjunktiv I er på vej i glemmebogen eller ej. Jeg siger bare, at lærer og censorer lægger mærke til konjunktiv I og vil bestemt tage det med i vurderingen. Selvfølgelig er det ikke det, der fokuseres på. men hvis det er der, er det bare fjong!


Svar #17
22. maj 2009 af Libnan (Slettet)

Mange tak for den diskussion, nu føler man sig endnu bedre rustet, held og lykke til jer andre og forhåbentlig ordentlig emne og tekst!!!


Brugbart svar (2)

Svar #18
22. maj 2009 af danielruhmann

#16

Hvorfor give pluspoint for noget, som ikke er nødvendigt? Meget af den indirekte tale, som folk kludrer rundt i, kan simplificeres betydeligt. I hvert fald for danske gymnasiaster. Det viser intet, at man kan bruge den ene eller anden underlige form af et verbum i konjunktiv I, hvis resten af teksten er noget lort. Eller som man siger på tysk: wenn der Rest des Textes im Eimer ist. Som allerede antydet, så er det ikke forbudt at bruge konjunktiv I og det kan da også fint bruges af elever, der behersker det. #0 spørger dog om gode råd - du siger i #14: KONJUNKTIV I... Fyr løs af det - du råder i hvert fald andre til at gøre det. Jeg tror ikke, at det er den generelle fremgangsmåde til at opnå gode karakterer - i hvert fald ikke, hvis resten af håndværket ikke er udført til punkt og prikke...


Brugbart svar (3)

Svar #19
22. maj 2009 af sebastian.k (Slettet)

Du snakker om, hvad man ikke burde gøre, nemlig at give pluspoint for noget, de rikke er nødvendigt.. Det jeg snakker om, er at overbevise censor om, du skal have en god karakter. Man kan da være ligeglad med sine egne meninger, om hvorvidt der skal gives pluspoint. Så længe censor er glad er det vel en god idé.

Jeg prøver ikke at overbevise nogen om, at Konjunktiv I er det eneste rigtige eller det SKAL anvendes. Jeg siger blot, censor vil helt klart have det med i vurderingen

Og ja selvfølgelig skal resten af din tekst være god, men det er den i de fleste tilfælde også, hvis man behersker Konjunktiv I


Brugbart svar (3)

Svar #20
23. maj 2009 af Stygotius

sebstian.k.

du vrøvler ret meget og har et underligt og barnligt forhold til det arbejde du laver.

Er en sætning god blot fordi man har brugt konjunktiv selv om det er helt vanvittigt ?

Det er da underlig holdning at have. Du har vist slet ikke forstået hvad daniel ruhm. har forsøgt at forklare. 

Og ja selvfølgelig skal resten af din tekst være god, men det er den i de fleste tilfælde også, hvis man behersker Konjunktiv   -QUATSCH   ! ! ! 

- er du interesseret i at skrive et godt tysk eller vil du bare have nogle billige point ??


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.