Fysik

Eksamen - Fysik

06. juni 2009 af anmavo (Slettet)

Jeg går i 9. klasse og skal op i fysik på tirsdag, men er lidt i tvivl om hvordan det foregår.

Sådan som jeg har forstået det, kommer man ind (i mit tilfælde med 3 andre) trækker et emne, induktion elektromagnetisme osv.  Så stiller man forsøgene op og forklarer om dem, men er der mere end det jeg allerede har nævnt man kan komme ud for?

Er det skidt at komme op sammen med nogle fysik-genier?

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2009 af Lurch (Slettet)

Det lyder sådan som jeg husker det, men det er nu også snart 10 år siden :)

Det behøver ikke være et problem at komme op med folk som har styr på det, så længe I sørger for at lade hinanden sige noget. Det nytter ikke noget at en står og siger alt hele tiden. Men det skal din lære og cencor nok stoppe hvis det sker. Men tag evt en snak med din gruppe før eksamen og aftal at I skal give hinanden lov til at sige noget.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juni 2009 af jakob465 (Slettet)

Jeg var oppe i fysik sidste år da jeg gik i 9. klasse og jeg fik 12 :)

Det foregik som du du beskriver:

Jeg gik ind og trak en seddel sammen med tre andre (de var dog ikke lige de skarpeste knive i skufften til fysik), hvor der stod emne på, som var "baser", hvilket jeg ikke havde forberedt mig så godt på, samt et problem, som vi løse ved hjælp af forsøg. Jeg skulle identificere en base som bedstemor havde spildt og derefter neutralisere den. Vi fik også lidt tid til at forbederede de forsøg som vi ville.

Så gik vi ind og opstillede forsøgende mens censor og vores lærer gik rundt mellem os og lyttede.

Bagefter blev vi efter skift kaldt ind og fik en karekter.

Min er erfæring er at man skal huske at forbederede til alle emner man kan komme op i (af en eller anden grund trækker man sgu altid det emne som man ikke har forberedt sig på) og mist ikke modet hvis du trækker et emne du ikke har det så godt med. Husk også at slappe af!  censor plejer dog at være flink nok og giver der dig ikke 4  fordi du er nervøs og siger noget forkert.

Jeg tror ikke det spiller den store forskel om hvor gode de andre er og du skal nok komme til at sige noget. Bare sørg for at det er rigtigt det du siger.


Svar #3
06. juni 2009 af anmavo (Slettet)

Så emnet gælder for hele gruppe? eller kan jeg trække baser mens en anden induktion?


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. juni 2009 af DkzCrelle (Slettet)

Du kan trække Induktion, mens en anden trækker alkohol, ja :)
Og damn hvor er det fysik nedern, når man bare ved man ikke har en skid styr på det :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. juni 2009 af Pomsey (Slettet)

Hvordan er spørgsmålene ? trækker du bare et papir hvor der f.eks. står induktion ?

 


Svar #6
07. juni 2009 af anmavo (Slettet)

Dog er jeg stadig lidt i tvivl:P trækker jeg nu radioaktivitet, skal jeg så gennemgå emnet radioaktivitet eller kun det forsøg omhandler??


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. juni 2009 af [email protected] (Slettet)

Jeg var til fysik eksamen i 9. for 2 år siden nu. Hos os var det sådan at man trak et slags mindmap.. altså at der inden på midten stod overemnet og uden om stod der nogle hjælpe emner man kunne komme ind på undervejs i eksamen.. Ens opgave var så at lave en række forsøg inden for det emne(r). Du vælger selv hvilke forsøg du laver, der kan du jo bruge dem i har lavet i løbet af året, som du føler dig stærk i, bare husk at hold dig til emnet ;)

Og som nogen har nævnt tidligere går censor og lærer rundt og fordeler tiden nogenlunde lige imellem jer 3, og der burde ikke være nogen fordel eller ulempe ved at være oppe med nogen der er meget  kloge, for censor og lærer skal jo vurdere hvor meget du kan i forhold til dit emne og ikke i forhold til hvad de andre kan.

Mine bedste råd til dig er at, når du kommer ind og har trukket dit emne, så har du lidt tid til at forberede dig, kig dine noter om emnet igennem og lav en liste over hvilke forsøg du vil lave, når censor og lærer så kommer kan du sige at du har valgt at lave ?? først, derefter vil du lave ???, efter det havde du tænkt at lave ??, og hvis der er mere tid vil du gerne lave ????. Vær' realistisk med hvor mange forsøg du kan nå, jeg lavede 4 forsøg, og havde lidt tid til overs - så jeg sagde til lærer og censor at jeg havde nået alt hvad jeg havde sat mig for, men hvis de havde et ønske til noget de gerne ville se, ville jeg gerne lave det.. (det havde de ikke) 

Så vil censor og lærer nok gå videre og høre hvad den næstes planer er, og imens stiller du op til første forsøg. Når de kommer for at se dit forsøg fortæller du lidt teori - altså hvorfor forsøget er relevant for dit emne og så viser du forsøget. Husk at et mislykket forsøg ikke nødvendigvis trækker din karakter ned, du skal bare kunne fortælle hvorfor forsøget mislykkedes.  

sidste råd er: hvis censor eller lærer spørger om noget du ikke lige kan svare på, så sig at du gerne lige vil vende tilbage til det, skriv lige et stikord så du husker spørgsmålet, og når censor og lærer går hen til en anden kan du lige kigge i din bog eller i dine noter. Og næste gang lærer og censor kommer kan du forhåbentlig svare på spørgsmålet. 

Det blev en lang historie ;).. håber du kan bruge noget af det, og held og lykke med eksamen ;) 


Svar #8
07. juni 2009 af anmavo (Slettet)

Så er det hele vidst på plads :) Tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Eksamen - Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.