Engelsk

SIDSTE oversættelse

25. december 2004 af Mr. lover lover (Slettet)
hej Alle. Ja dette er så min sidste oversættelse jeg meget gerne ønsker at få rettet / korrigeret. jeg ved den er lidt lang, men jeg vil blive meget gald hvis nogen ønsker at korrigere den.

håber i alle har haft en GOD jul, men lykken varer som bekendt ikke evigt, og studiebrillerne skal desværre sættes på atter en gang ;-)

WHY AN AEROPLANE FLIES

Do you ever look up and see a great jet airliner passing overhead and wonder just how such a big, heavy aeroplane manages to get up into the air in the first place?
You must remember that air has an athmospheric pressure that varies according to how high you go. At sea level the air is much denser than it is higher up. The lift that an aeroplane requires to get it off the ground in the first place is provided in part by the special aerofoil shape of the wings and in part by the aeroplanés forward thrust. So the aeroplane is actually lifted off the ground by the weight of the air pressing up underneath it.
There are in fact five factors that affect the way an aeroplane climbed they are, the shape of the wings, their area, the density of the air, the speed of the forward thrust, and the angle of attack. That is the angle at which the aeroplane rises into the air.
If the pilot took the plane up at too steep an angle, it might stall, and if it stalled while it was taking off, it would almost certainly crash. A plane might also stall in level flight - if the pilot flew too slowly, for instance. So whene the plane is flying in a straight line, at a constant height, the lift must always equal the weight.
Imagine a aeroplane was flying straight ahead at a particular height. If he pilot increased his speed, he would have to adjust the angle of attack by putting down the nose a fraction, to compensate. Conversely, if he reduced his speed, he would have to compensate by raising the nose slightly.

TAKING OFF

The pilot taxies the aircraft out onto the runway and the plane moves forward at increasing speed until the flying speed is reached. When the plane is moving fast enough, the pilot eases back the stick, the nose lifts into the air and the plane leaves the ground.
When the required height is reached, the pilot pushes forward the stick, lowering the nose, and adjusts the speed so as to ensure level flight.

An aeroplane is designed to be as streamlined as possible, in order to cut the drag (backward pull) to a minimum.


WING SECTION

The rudder on the tail and the flapson the wings and the tail provide the means to control the aeroplane while in flight. The rudder is used to turn the aeroplane, and the flaps to slow the plane when it is coming in to land.
The propellor of a piston-engined aircraft provides the forward thrust. The propellor blades are curved like an aerofoil.


------------------------------------------
MIT FORSLAG----MIT FORSLAG----MIT FORSLAG

Hvorfor et fly flyver


Har du nogensinde kigget op og set et stort rutefly passere ovenover, og undrer dig over hvordan sådan et stort tungt fly simpelthen magter at komme op i luften overhovedet.
Man må huske at luften har et atmosfærisk tryk som varierer alt efter hvor højt man når op. Ved havets overflade er luften meget tættere som den er længere oppe. Løftet som et fly kræver for at få det af jorden er i første omgang forudsaget i dele af vingernes specielle facon, og til dels af flyets fremadrettede drift. Så flyet løftes rent faktisk af jorden af luftens vægt som presses op underneden det.
Rent faktisk er der 5 faktorer som påvirker måden hvorpå et fly stiger, de er, vingernes facon, deres areal, luftens densitet, hastigheden på den fremadrettede drift og angrebsvinklen. Det er den vinkel som flyet stiger op i luften på.
Hvis piloten styrer flyet mod en for stejl en vinkel, vil den muligvis stalle, og hvis den staller mens det letter, vil den næsten med sikkerhed forulykke. Et fly vil muligvis også stalle ved niveauflyvning – hvis piloten flyver for langsomt for eksempel. Så når flyet flyver i en lige linie, i en konstant højde, skal løftet altid være lig med vægten.
Forestil et fly flyve ligeud i en bestemt højde. Hvis piloten forøger hastigheden, skal han tilpasse angrebsvinklen ved at sænke næsen en brøkdel for at kompensere. Omvenst hvis han reducerer sin hastighed, skal han kompensere ved at hæve næsen en anelse.


Lette ???


Piloten taxier flyet ud på startbanen og flyet bevæger sig fremad i stigende hastighed indtil flyvehastigheden opnås. Når flyet bevæger sig hurtigt nok, manøvrerer piloten pinden tilbage, næsen løftes op i luften og flyet forlader jorden.
Når den krævende højde opnås skubber piloten pinden fremad, sænker næsen og tilpasser hastigheden for at sikre niveauflyvning.

Et fly er konstrueret til at være så strømlinet som muligt for at skære den bagerste hale til et minimum??.

Vingesektionen

Haleroret på halen, vingernes flapper og halen sørger for størstedelen for at kontrollere flyet når det flyver. Haleroret bruges til at vende flyet, og flapperne til sænke flyet under landing.
Propellerne på et fly med stempelmotor sørger for den fremadrettede drift. Propelbladene har en aerodynamisk form.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. december 2004 af Alicante (Slettet)

perfekt, en fornøjelse at læse.

Svar #2
27. december 2004 af Mr. lover lover (Slettet)

mener du således det er OK, eller hva ALICANTE?...slet ingen korrigeringer?

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. december 2004 af Alicante (Slettet)

mit engelsk er ikke så godt som dit, men jeg fandt ingen fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. december 2004 af Fingersen (Slettet)

Jeg har lige prøvet at oversætte den første del, da der er nogle fejl her og der.

Have you ever looked up and watched/seen a great jet airliner passing overhead and wondered just how such a big, heavy aeroplane manages to get up into the air all?

You must remember that air has an atmospheric pressure that varies according to how high up you go. At sea level the air is much denser than it is higher up.

The lift that an aeroplane requires to get it off the ground is in the first place provided partly by the special aerofoil shape of the wings and in part by the aeroplane's forward thrust.

So the aeroplane is actually lifted off the ground by the weight of the air pressing up underneath it

There are in fact five factors that affect the way an aeroplane climbs. They are the shape of the wings, their area, the density of the air, the speed of the forward thrust and the angle of attack. That is the angle at which the aeroplane rises/goes into the air.

If the pilot takes the plane up at too steep an angle, it might stall, and if it stalls while taking off, it will almost certainly crash. A plane might also stall in level flight - if the pilot for instance flies too slowly.

So when the plane is flying in a straight line, at a constant altitude, the lift must always equal the weight.

Imagine a aeroplane flying straight at a particular height. If he pilot increases the speed, he has - in order to compensate - to adjust the angle of attack by lowering the nose a fraction

Conversely, if he reduces his speed, he has to raise the nose slightly in order to compensate.







Brugbart svar (0)

Svar #5
28. december 2004 af Fingersen (Slettet)

forresten det giver ingen mening at sætte forresten og overhovedet i samme sætning som det er sket i den danske oversættelse. Det er fandmer dårlig dansk!!!!

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. december 2004 af Fingersen (Slettet)

a aeroplane = an aeroplane

he pilot = the pilot

has = must

Svar #7
28. december 2004 af Mr. lover lover (Slettet)

øøøh, jeg er ikke helt med på hvad du mener "Fingersen".... du har da intet overdat?

Svar #8
28. december 2004 af Mr. lover lover (Slettet)

....altså, hvis du har misforstået det, så er det at oversætte ud fra teksten skrevet på engelsk i #0!!!!!! men ellers tak... meningen er ikke at korrigere den engelske version!

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. december 2004 af Fingersen (Slettet)

Ok, troede bestemt bare det var den engelske version, der trængte til hjælp -)

Brugbart svar (0)

Svar #10
28. december 2004 af Dana (Slettet)

Jeg er ved at læse oversættelsen igennem, og jeg har nogen forslag, men jeg gider ikke bruge tid på det, hvis du har afleveret den.....;O)

Brugbart svar (0)

Svar #11
28. december 2004 af Dana (Slettet)

Hvorfor et fly flyver


Har du nogensinde kigget op og set et stort rutefly passere ovenover, og UNDRET dig over hvordan sådan et stort tungt fly OVERHOVEDET magter at komme op i luften?
Man må/SKAL huske PÅ, at LUFT har et atmosfærisk tryk som varierer alt efter, hvor højt man når op. Ved havets overflade er luften meget tættere, END den er længere oppe. Løftet som et fly kræver for OVERHOVEDET at få det LETTET FRA jorden er TIL DELS forudsaget af vingernes specielle facon, og til dels af flyets fremadrettede drift. Så flyet løftes rent faktisk OP FRA jorden af luftens vægt som presses op UNDER det.
Rent faktisk er der 5 faktorer som påvirker måden hvorpå et fly stiger, de er, vingernes facon, deres areal, luftens densitet/TÆTHED, hastigheden på den fremadrettede drift og angrebsvinklen. Det er den vinkel som flyet HOLDER, NÅR DET stiger op i luften.
Hvis piloten LETTER flyet VED for stejl en vinkel, vil DET muligvis stalle(hedder det det på dansk?), og hvis DET staller mens det letter, vil DET næsten med sikkerhed forulykke. Et fly vil muligvis også stalle ved niveauflyvning – hvis piloten FOR EKSEMPEL flyver for langsomt. Så når flyet flyver i en lige linie, i en konstant højde, skal løftet altid være lig med vægten.
Forestil DIG et fly flyve ligeud i en bestemt højde. Hvis piloten forøger hastigheden, skal han tilpasse angrebsvinklen ved at sænke næsen en brøkdel, for at kompensere. OMVENDT, hvis han reducerer sin hastighed, skal han kompensere ved at hæve næsen en anelse.


AT Lette


Piloten taxier flyet ud på startbanen og flyet bevæger sig fremad i stigende hastighed indtil flyvehastigheden opnås. Når flyet bevæger sig hurtigt nok, manøvrerer piloten STYREpinden tilbage, næsen løftes op i luften og flyet forlader jorden.
Når den KRÆVEDE højde ER OPNÅET skubber piloten STYREpinden fremad, sænker næsen og tilpasser hastigheden for at sikre niveauflyvning.

Et fly er konstrueret til at være så strømlinet som muligt for maksimere flyets fremdrift så meget som muligt.

Vingesektionen

RORET på halen, vingernes flapper og halen sørger for at kontrollere flyet når det flyver. Haleroret bruges til at vende flyet, og flapperne til AT sænke FLYETS HASTIGHED under landing.
Propellerne(PROPELLEN. Der er kun én ikke?)) på et fly med stempelmotor sørger for den fremadrettede drift. Propelbladene har en aerodynamisk form.

Svar #12
29. december 2004 af Mr. lover lover (Slettet)

Mange tak Dana. nej jeg har ikke afleveret noget, så jeg kan sagtens bruge dine korrigeringer, mange tak for det ;-)

Skriv et svar til: SIDSTE oversættelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.