Matematik

differentialregning og finde maksimum

07. januar 2010 af VPK (Slettet)

Nu har jeg længe siddet og prøvet at løse denne opgave:

En funktion f er bestemt ved
f (x) = ln x - 3x, x > 0 .

a) Gør rede for, at funktionen f har et maksimum, og bestem dette maksimum.

Jeg ved at jeg skal løse f'(x) = 0 for at finde maksimum, men kan slet ikke regne ud hvordan jeg gør dette da jeg får f'(x) til at blive: 1/x - 3, hvilket jeg tvivler på kan passe..

Håber en kan hjælpe mig! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2010 af Sovsehjerne (Slettet)

Din beregning er ok; betingelsen er altså

1/x-3=(1-3x)/x=0.

Benyt nu at en brøk er 0, hvis og kun hvis tælleren er 0.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2010 af peter lind

Hvorfor tvivler du på det.? Det er rigtigt


Svar #3
07. januar 2010 af VPK (Slettet)

Det forstår jeg ikke helt.. Ved ikke helt om jeg bare bliver forvirret over måden du har skrevet (1-3x)/x = 0, for det er en brøk, ikke? Og der kan da ikke stå = i en brøk?

Umiddelbart tænker jeg, at 1 - 3 jo giver -2, og ligegyldigt hvad 0 er, så kan jeg ikke få det til at blive 0. Jeg griber det helt forkert an, men kan ikke se hvordan jeg så skal gøre?

Forstår det ikke rigtigt.. :/


Svar #4
07. januar 2010 af VPK (Slettet)

- jeg tvivler fordi i mit hovede så 'forsvinder' x i 1/x og så er der ikke noget x tilbage.. Men igen, jeg tager fejl?


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. januar 2010 af Sovsehjerne (Slettet)

Omskrivningen er grundet i

(1-3x)/x=1/x-3x/x=1/x-3.

Betingelsen er dermed, at

1-3x=0


Svar #6
07. januar 2010 af VPK (Slettet)

Okay, så forstår jeg det vist..

Så når jeg kigger på hvad jeg har regnet ud indtil videre, så ser det sådan ud:

f'(x) = 1/x - 3 = 0 <=>

1 - 3x = 0

1 = 3x

Er det korrekt, eller?

For bliver jeg igen i tvivl, for kan det i så fald passe, at x = 0,33??


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. januar 2010 af Sovsehjerne (Slettet)

yep,

eller mere præcist:

x=1/3.


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. januar 2010 af Sovsehjerne (Slettet)

Du mangler nu at redegøre for, at

f'(x)>0 for x<1/3

og

f'(x)<0 for x>1/3.


Svar #9
07. januar 2010 af VPK (Slettet)

Damn, med dit sidste svar gjorde du mig forvirret igen!

Med > mener du 'større end', ikke sandt? Og minde end med <?

For så forstår jeg slet ikke det du har skrevet, da det i så fald modsiger sig selv, medmindre det bare er en specielt måde at sige, at det er = og dermed det samme som...

Undskyld min uvidenhed, men har godt nok svært ved det her!


Brugbart svar (1)

Svar #10
07. januar 2010 af Sovsehjerne (Slettet)

funktionen har et maksimum i x=1/3 netop når f er voksende for x<1/3 og f er aftagende for x>1/3. Det kan du checke med en fortegnsundersøgelse af f'(x).


Svar #11
07. januar 2010 af VPK (Slettet)

Nåå, jamen så giver det straks mening! Tak skal du have :)


Skriv et svar til: differentialregning og finde maksimum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.