Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Til dem der overvejer at klage over SRP!

21. februar 2010 af ggf (Slettet)

Bare lig en lille hjælp til de af jer, der overvejer at klage over jeres SRP-karakter.

I kan skrive en SUPER klage, hvis i først læser i Gymnasie Håndbogen. Alle de faglige krav står i nemlig i den. Jeg har selv lige læst den og der adskillelige krav som jeg netop har opfyldt, hvorfor jeg mener at jeg kun mangler nogle uvæsentlige mangle ri opgaven, som i sig selv burde udløse et 10-tal. Hvis i skal bruge gode argumenter for hvorfor i mener at i skal have dne karakter i nu engang mener at i skal have, så læs i Gymnasie Håndbogen først!

Jeg regner selv med at skulle klage inden så længe.

Held og lykke! :-)


Brugbart svar (2)

Svar #1
21. februar 2010 af Freeclimber (Slettet)

Pøj pøj med det :o)


Brugbart svar (2)

Svar #2
21. februar 2010 af Banan1 (Slettet)

har du talt med dine vejledere/lærere om hvad de synes og bedømmelsen?


Svar #3
22. februar 2010 af ggf (Slettet)

Nope det kan jeg først efter ferien, men hvis jeg ikke er overbevist af deres argumenter, så ser jeg mig selv nødsaget til at skulle klage...


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. februar 2010 af Banan1 (Slettet)

har du slet ikke fået en forklaring så? noget kritik på skrift eller lignende?


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. februar 2010 af Freeclimber (Slettet)

4# Man får ikke kritik eller respons på et studieretningsprojekt :)


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. februar 2010 af JJ-cool (Slettet)

det lyder underligt - at du ikke har fået nogen som helst begrundelse - det plejer jeg da selv at givee, især hvis jeg kan se på eleven, at han/hun er skuffet over karakteren. Men man skal jo heller ikke give stof til eventuelle klagesager, og man hæfter som lærer for den givne karakter

Men husk på, at karakteren er fastsat i fællesskab mellem vejledere og censor - de står altså bag vurderingen - du får ikke at vide, hvis karakteren er fastsat af rektor, i tilfælde af uenighed mellem eksaminator og censor

Husk også på, at vi tit oplever meget store forskelle i opgavernes to faglige områder - ofte kan studieretningsfaget i opgaven takseres til en høj karakter, hvorimod fællesfaget tit er noget værre bras, og så falder den samlede karakter jo selvfølgelig.

Ofte ser vi klager, der ikke opfylder de regler i klagecirkulæret, der er givet.
Den skal være konkret og sagligt begrundet - dvs du skal forhgolde dig til det faglige indhold og din probloemformulering. At du har arbejdet meget hårdt osv betyder ikke en døjt - at du synes censor har været hård betyder ikke en døjt, heller ikke at du har fået en utilstrækkelig vejledning osv. osv.

censor ligger tit lavest - han har jo kun det faglige produkt at bedømme.


Brugbart svar (2)

Svar #7
22. februar 2010 af Banan1 (Slettet)

#5 jo man får kritik/respons på SRP :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
22. februar 2010 af Freeclimber (Slettet)

7# Snyd. Det var der ingen på HTX på min årgang der gjorde. Det var meningen vi skulle til individuel samtale hvis vi ønskede det, men det blev aldrig til noget.


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. februar 2010 af Banan1 (Slettet)

Nøj hvor træls! Man skal da vide hvad man har gjort godt, og hvad man kunne gøre bedre.

Jeg synes først og fremmest du skal be om noget respons fra din vejleder der har rettet den. Den del censoren har rettet, skal du be din anden vejleder (der ikke har rettet den) om at læse og komme med noget kritik.

De fleste lærere er villige til den slags.

Hvis du ikke føler dig overbevist, klager du.

Jeg undrer mig over hvordan du så har fået at vide hvad du har fået? :)


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. februar 2010 af Freeclimber (Slettet)

9# Det ville jeg også meget gerne have haft at vide. Nu er det dog et par år siden, så det er gået i glemmebogen igen.

Og hvis det overohvedet er henvendt til mig, så kan jeg fortælle at vi fik en kuvert til tilnærmelsesvis lignede at papir med årskarakter, der var dog kun angivet SRP.


Brugbart svar (1)

Svar #11
22. februar 2010 af Banan1 (Slettet)

Det var nu til opretteren! :)

Men det var da en mærkelig måde at få det at vide på, hvorfor spurgte i ikke vejlederen, der rettede den om han/hun ikke vil komme med noget kritik?


Brugbart svar (1)

Svar #12
10. marts 2010 af mettesofie (Slettet)

Hej.

Har også selv tænkt mig at klage over min srp karakter. Hvor finder man gymnasie håndbogen henne?


Brugbart svar (1)

Svar #13
10. marts 2010 af Pettson

#12     Når du kender en bogs titel, er det forholdsvis simpelt at finde ud af, hvilke biblioteker der har anskaffet den, og hvor den er hjemme. Brug bibliotek.dk!
Ellers må du til boghandleren ...


Brugbart svar (1)

Svar #14
10. marts 2010 af mettesofie (Slettet)

Har været inde på bibliotek.dk, og kunne ikke finde den nye udgave derinde.


Brugbart svar (1)

Svar #15
11. marts 2010 af Pettson

Den kommende udgave er 2010/2011 (årgang 39).
Det Kongelige Bibliotek anfører i beholdningsoplysningerne, at bogen forventes den 15. marts.
Københavns Biblioteker oplyser om 2010, at "Materialet er indkøbt men ikke modtaget."
Gentofte Bibliotekerne har tilsyneladende modtaget 2010-udgaven.
Århus Kommunes Biblioteker oplyser om 2010-udgaven, at den er "Nyanskaffede materialer på vej".

Spørg på nærmeste bibliotek, hvornår de forventer at modtage 2010-udgaven, og bed om at få bogen reserveret til dig.

Eller spørg udgiveren, Billesø & Baltzer (tlf. 44470233) - på forlagets on-line salg er de ikke nået længere end til at omtale årgang 38!


Brugbart svar (0)

Svar #16
02. februar 2011 af AdamBruel (Slettet)

hej.
Min vejleder svarede ikke på mine emails i løbet af skrive fasen.
Jeg spurgte ham efter om jeg havde fået det rigtige med osv.. Jeg formulerede spørgsmålene så det var lovligt for ham at svare på dem.
Han svarede ikke, så jeg regnede med at jeg havde det rigtige med.

Nu har jeg fået SRP tilbage og bedømmelsen stemmer ikke overens med mine forventninger. Min vejleder siger at grunden til, at jeg ikke fik en top karakter er: "min opgave indeholder for lidt historie". 

Det vil jeg ikke godtage, det er en vigtig karakter og det er hans opgave at vejlede mig. Det har han ikke gjort.

Kan jeg få medhold i en klagesag?


Brugbart svar (0)

Svar #17
02. februar 2011 af JJ-cool (Slettet)

Det er meget vigtigt, at I er klar over, at I kan risikere at få en lavere karakter end den, der er blevet opnået konsensus om under karakterfastsættelsen. Det kan være, at den karakter, der er givet er en form for kompromis mellem censor og eksaminator - altså at censor måske har ligget endnu lavere.
Ved en klage skal rektor afgøre, hvorvidt klagen er begrundet eller ej, og synes han, der er berettiget tvivl, sendes opgaven til ombedømmelse, og den karakter, opgaven så få,r er den gældende - har selv som censor oplevet klager, der har resulteret i en lavere karakter.

det forekommer mig ikke særlig sagligt at sige, at blot fordi man kender karakterskalaens begrundelser, kan man klage og få medhold. Det kræver en meget grundig saglig  og frem for alt faglig argumentation ud fra den konkrete opgave og opgaveformuleringen på en side eller to - man skal altså påvise, at de faglige elementer, der kræves er opfyldt iden ene eller anden retning, Du skal altså fagligt kunne begrunde, at der i de to fags behandling kun er tale om uvæsentlige mangler. D et har din faglærer formodentlig prøvet at gøre overfor censor, hvis de to heksaminatorer har vurderet den til 10, men hvis censor har sagt 7 og dine lærer 10, bliver karakteren 7, også i tilfælde af, at der ikke opmnås enighed, så skal rektor nemlig afgøre sagen,  og han  runder op eller ned i henhold til censors bedømmelse..

Husk også på, at der altid er tale om en forhandling under censuren.
det virker i høj grad useriøst og usagligt blot at sige, at jeg klager, fordi karakteren ikke lever op til mine forventninger. hvorledes kan du være så sikker på, at de faglige mål for opgaven er opfyldt præcist sådan, som du forventer - det er to lærere og en censor nok bedre til at vurdere.
Vær opmærksom på, at det er et stort apparat, du sætter i sving, blot fordi du ikke synes, dine forventninger er blevet opfyldt, og som nævnt er det ikke helt risikofrit mere - du risikerer faktisk reelt en lavere karakter!!!


Brugbart svar (0)

Svar #18
03. februar 2011 af AdamBruel (Slettet)

Jeg snakker med min rektor idag, om min opgave.
Det jeg vil pointere er, at min vejleder ikke har vejledt mig. Ikke at jeg er utilfreds med bedømmelsen.

Jeg følger op på det herinde.


Brugbart svar (1)

Svar #19
22. februar 2011 af Dancingqueen (Slettet)

#17   Nu hvor du er underviser, kan jeg ikke forstår dit svar om, at der er mulighed for at få en lavere karakter ved ombedømmelse. Tager du ikke fejl og mener at en lavere karakter kan fremkomme ved omprøve (hvor man altså selv har taget imod tilbudet om at skrive en ny opgave)? Hvis rektoren indstiller opgaven til ombedømmelse, så kan man ikke få en lavere karakter end givet i første omgang:

"§ 48
Institutionen udpeger ny censor og eventuelt ny eksaminator til ombedømmelsen eller omprøven. Hvis ministeriet har udpeget censor ved den oprindelige prøve, underretter institutionen henholdsvis amtsrådet ministeriet om sin afgørelse af klagesagen, og ministeriet udpeger en ny censor.
Stk. 2. Omprøve eller ombedømmelse efter stk. 1 skal finde sted snarest muligt.
Stk. 3. Ombedømmelse kan ikke resultere i en lavere karakter.
Stk. 4. Resulterer klagen i en ændret karakter og bevis er udstedt, skal institutionen inddrage beviset og udstede et nyt bevis."

-fra eksamensbekendtgørelsen.

Det er ingen kritik, jeg er bare forvirret og vil gerne være sat godt ind i det.


Brugbart svar (1)

Svar #20
22. februar 2011 af Freeclimber (Slettet)

 19# Jeg ved ikke lige hvad  din kilde er, da du ikke har skrevet den. Men kunne forestille mig det er den gamle eksamenbekendtgørelse.

Du kan læse om den nye på uvm.dk www.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Proever%20og%20eksamen/Klager.aspx

"Ombedømmelsen, der kan resultere i en lavere karakter, skal ske snarest muligt." (fra uvm.dk) aug. 2010


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.