Matematik

hjælp, mat b mundlig eksamen.

18. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal til mundtlig eksamen i matematik b-niveau, og vi har fået 18 spørgsmål udl. Jeg er i tvivl om, hvad der er godt at tale om i nogle af emnerne.
Trigonometri har disse to:
fortæl om sinus-relationerne og deres anvendelse på vilkårlige trekanter

fortæl om cosinus-relationerne og deres anvendelse på vilkårlige trekanter.

Er der nogle der kan give mig et hint, om hvilke beviser man skulle kigge på her (og gerne hvor man kan finde dem), som også er tidsmæssigt okay?

samt denne ene spørgsmål om modeller:

Redegør for regneforskrift og graf for forskellige vækstmodeller?
Fortæl om hvorledes vi finder en passende model for nogle givne observationer.

Ideer til hvad der er godt at tale om?

Jeg beder ikke om besvarelser (selvom det ville være rart :)), bare ideer, da jeg er kørt fast.
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2010 af nikolaj_olsen (Slettet)

Det er et par år siden, jeg har haft fingrene i stoffet, men jeg lavede nogle noter dengang, som jeg har vedhæftet, og som måske kan hjælpe dig på vej.

Vedhæftet fil:Cos_Sin Relationer.pdf

Svar #2
18. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet)

gode beviser, der er skrevet op så man kan forstå dem. Tusind tak, de er virkelig en stor hjælp.Har du, eller andre, nogle ide om, hvad man skal tale om ved spørgsmålet:
Redegør for regneforskrift og graf for forskellige vækstmodeller?
Fortæl om hvorledes vi finder en passende model for nogle givne observationer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2010 af Melinka (Slettet)

Der er jo masser at tage fat på. Du kan jo kigge på den linære vækstmodel, den eksponentielle vækstmodel eller den potens vækstmodel. Fortæl om hvordan man laver (simpel)regression på disse modeler


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2010 af nikolaj_olsen (Slettet)

Jeg vil tro, det handler om lineær-, eksponentiel- og potensvækst. Her skal du vel kunne sige noget om, hvordan de forskellige funktioner ser ud både grafisk og på formel. Angående det sidste punkt, så ved jeg ikke helt, hvad det indebærer. Måske kan du tage udgangspunkt i et datasæt med x- og y-værdier. Eller også er det noget med r^2.


Svar #5
18. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet)

Det ville jeg også tro, men der er et spørgsmål til både eksponentielle, lineære og potens modeller. Og fået at vide at man skulle gå op i beviser, skal jeg så bare vælge en vækstmodel, og bevise et eller andet ved den model?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2010 af AMelev

Det sidste spørgsmål kunne også indebære en regørelse for, at punkterne tilnærmelsesvis skal ligge på rette linjer i hhv alm., enk.log. og dob.log koordinatsystem samt en redegørelse for, at det forholder sig sådan.

y = ax+b    (x,y)                     udgør en ret linje
y = ba     (x,Log(y))            udgør en ret linje - vises ved at tage Log på begge sider i forskriften
y = bxa      (Log(x),Log(y))  udgør en ret linje - vises på samme måde

Du kunne evt. finde nogle datasæt i de skr. eksamensopgaver, hvor du får vækstmodellen oplyst, og bruge dem som eksempler ved at plotte de sammenhørende værdier i de 3 forskellige koordinatsystemer. Hvis du er heldig, er det klart, i hvilket koordinatsystem punkterne passer bedst til en ret linje. Ved eksamninationen kan du medbringe dine plot og forklare, hvordan du har afsat punkterne.

Hvis I ikke har arbejdet meget uddybende med statistik, kan du nok ikke koge meget suppe på r2.


Svar #7
18. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet)

Vi har ikke haft meget statistik, kun det nødvendige. At begynde at tale om flere vækstmodeller, synes jeg, kan være lettere farlig, da tiden vil være knap for et bevis. AMelev, det kunne nok være muligt tidsmæssigt, men er langtfra sikker, at  kunne nå at fortælle hvordan eksponentielle og potens modeller ser ud i enkel- og dobbelt log. papir. Derefter bevise hvorfor det forholder sig sådan.  Mange tak for den hurtige respons.


Brugbart svar (2)

Svar #8
18. maj 2010 af AMelev

Spørgsmålet lægger op til at sammenligne vækstmodeller på tværs.
Du kan sagtens nå redegørelsen for de rette linjer, hvis det er det, du vil - det behøver ikke at tage mere end højst 5 min (Se vedhæftede), men du kan jo også nøjes med at benytte det.


Svar #9
18. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet)

ja, det kan jeg godt se. Det skal du have mange tak for. Det gav mig et pusterum.


Skriv et svar til: hjælp, mat b mundlig eksamen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.